Inloggen: | Panellid

Weblog

Social media monitor Koopgedrag: Trends

Bart Roozen | 30 Oktober 2013 | Media & Entertainment, Marketing & Marktonderzoek, Cijfers & Trends, E-Business & E-Commerce, Momentum, Koopgedrag  | 

Enkele dagen geleden heb ik een blog gepost over social media monitoring van koopgedrag en koopintenties. Uit de monitor ‘Koopgedrag’ bleek al dat in de periode van 24 september tot en met 25 oktober het meest gesproken werd over de aankoop van een kaartje, schoenen en eten. Eén van de conclusies was dat vrouwen zich gelukkiger uiten over shoppen. Echter zijn er ook verschillen zichtbaar in de aankopen?

GTA V en FIFA 14 populair bij mannen
Hieronder vind je de top 20 meest besproken aankopen op social van mannen en vrouwen. In de top 5 van mannen bevinden zich de recente game block busters FIFA 14 en GTA V. BIj vrouwen is kleren kopen populairder en daarbinnen hebben ze de afgelopen periode veel gesproken over de aankoop van een nieuwe (winter)jas. Over het algemeen spelen gadgets/games bij mannen de hoofdrol in de top 20. Voor vrouwen is dit kleding en een specifiek merk: Uggs. En vrouwen kopen vaker een cadeautje dan manne. Het lijkt dat vrouwen vaker aan de medemens denken. (Baby?)kleertjes worden ook vaker door vrouwen besproken als recente aankoop.


Aankopen Top 20Aankopen Top 20

Ontwikkeling in de tijd

Als je de top 20 van meest besproken aankopen van vrouwen uit de social media monitor Koopgedrag naast elkaar zet, blijkt de top 2 altijd uit kaartjes en schoenen te bestaan. Kleren worden ook altijd veel besproken. Door de tijd zie je seizoensgebonden producten terug in de top 20. In januari tot maart (tijd van sale) zijn het diverse soorten kleding die er in staan. In mei/juni worden bikini’s, shirtjes, jurkjes en vans gekocht. In september/oktober kopen we veelal de nieuwe wintercollectie bij elkaar en dat melden we graag op social media.


Aankopen Top 20
Aankopen Top 20
Aankopen Top 20

Interessante inzichten
De ontwikkeling in de tijd en de verschillen tussen man en vrouw geven interessante resultaten omtrent koopintentie en koopgedrag. Wat is populair onder welke doelgroep en in welke periode? Welke merken en winkels worden hierbij genoemd? In de blog van 28 oktober was de ontwikkeling van Primark al goed zichtbaar. Wil je meer weten over de mogelijkheden van het meten van koopgedrag en intenties via social media met de social media monitor Koopgedrag? Neem dan contact op met Multiscope via 073-6212122. We helpen je graag met het oplossen van je vraagstuk. En vanaf € 95 per maand start je al je eigen meting via de social research tool Momentum.


Verantwoording

De data voor deze meting werden verzameld tussen 24 september en 25 oktober 2013. In die periode werden maar liefst 275.000 tweets verzameld en geanalyseerd die één van de volgende woorden in de tekst hadden: kopen, gekocht, geleverd, bestellen, besteld, switchen en opzeggen. Met de social media research tool Momentum heeft Multiscope toegang tot de volledige datafeed (firehose) van Twitter.



Reageer

:
:
:
 
  

* = verplicht veld. Uw e-mail adres wordt niet getoond in de reactie.
Wij valideren uw eerste reactie op dit weblog voordat we hem plaatsen. Iedere volgende reactie plaatsen we daarna direct zonder validatie.
Abonneer op nieuwsfeed
Inschrijven op nieuwsbrief

Oktober 2019

Ma Di Wo Do Vr Za Zo
« Sep    
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

Multiscope is lid van:
Multiscope is lid van: MOA, Nima, OMI en Esomar