Inloggen: | Panellid

Weblog

Verander, maar meet de effecten!

Tom Boersma | 25 Februari 2014 | Marketing & Marktonderzoek, E-Business & E-Commerce, Bedrijf & Markt, Effectmeting  | 

Een goede marketeer is continu bezig met de uitstraling van zijn bedrijf. Wat wil ik uitstralen? Welk imago hebben consumenten van mij? Wat kan ik doen om meer klanten te krijgen? Dit leidt tot een marketingcampagne die uitstraalt wat de marketeer denkt dat goed is. Op plaatsen waar de doelgroep bereikt wordt. En als de marketeer zijn werk goed heeft gedaan verdient deze actie zich terug doordat de omzet naar aanleiding van de actie verhoogt wordt.

Maar is enkel het kijken naar de omzet wel een goede effectmeting? Geeft de tijdelijke verhoging van de omzet vanwege de campagne wel een goed beeld van de totale winst van de actie, of is het effect groter en heeft de campagne er voor gezorgd dat mensen anders naar het bedrijf zijn gaan kijken. De korte termijn effecten en de ROI zijn vaak af te lezen aan de omzet. Is de omzet in de campagne periode daadwerkelijk gestegen? Maar zijn dat elle effecten van de actie? Vaak heeft het ook invloed op de lange termijn.

Sommige marketingacties zijn zelfs helemaal gericht op de lange termijn. Heeft je bedrijf een duur imago en wil je dit graag veranderen? Of heb je de klantenservice een upgrade gegeven en wil je je profileren als meest klantvriendelijke bedrijf? Hoe meet je dan de effecten van je marketing inspanningen. Een hervorming van de klantenservice levert tenslotte niet direct een stijging van de omzet op.

Om toch effecten van verandering in de bedrijfsomgeving te kunnen zien, is een effectmeting een goed instrument. Hiermee vergelijk je de oude situatie met de nieuwe situatie. Je stelt je doelen, voert je campagne uit en achteraf meet je of je doel bereikt is. Je kan dat eenmalig na een marketingcampagne doen, maar het effect is ook op langere tijd meten. Heeft de actie je imago daadwerkelijk veranderd? Sta je inmiddels bekend als dat klantvriendelijke bedrijf. Je kan dit meten via een o en 1-meting, maar ook meer periodieke basis. Zo kan je je actie bijstellen en heb je constant een beeld van of je initiatieven werken.

Verander niet om het veranderen. Denk na waarom je iets doet, voor wie je het doet en wat je doet. Maar meet vooral de effecten van je verandering. Anders zal je nooit weten of je ideeën daadwerkelijk goed uitpakken.



Reageer

:
:
:
 
  

* = verplicht veld. Uw e-mail adres wordt niet getoond in de reactie.
Wij valideren uw eerste reactie op dit weblog voordat we hem plaatsen. Iedere volgende reactie plaatsen we daarna direct zonder validatie.
Abonneer op nieuwsfeed
Inschrijven op nieuwsbrief

Februari 2019

Ma Di Wo Do Vr Za Zo
«    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728  

                         Smart Home Monitor: status van domotica in Nederland     


Multiscope is lid van:
Multiscope is lid van: MOA, Nima, OMI en Esomar