Inloggen: | Panellid

Weblog

Wat betekent economische crisis voor marktonderzoek?

John Kivit | 19 Oktober 2008 | Marketing & Marktonderzoek, Bedrijf & Markt  | 

Volgens Esomar zijn de wereldwijde bestedingen aan marktonderzoek in 2007 gestegen naar 28 miljard euro. Een mooie groei van 6,5%, na inflatiecorrectie blijft daar nog 3,9% van over. Hoe goed deze groeicijfers ook zijn, het blijft een ‘koe in zijn achterste kijken’. Veel belangrijker vind ik het om te filosoferen welke invloed de huidige economische crisis heeft op de bestedingen aan marktonderzoek in de komende jaren. Een turbulente markt zou kunnen betekenen dat de behoefte aan onderzoek stijgt. Maar het zou ook kunnen betekenen dat nieuwe plannen in de ijskast verdwijnen, wat weer een negatief effect heeft.

In bijna vijftien jaar als ondernemer in marktonderzoek heb ik een aantal vuistregels opgebouwd om te kunnen schatten hoe de toekomst in onze branche er voor staat. De eerste vuistregel is dat marktonderzoekers het een half jaar eerder negatief merken als de economie terugloopt EN dat we het ook een half jaar eerder positief merken als de economie weer aantrekt. We zijn nu eenmaal afhankelijk van de toekomst van ondernemingen. En die investeren in nieuwe plannen als ze ruim in hun cashflow zitten. Maar ze draaien de geldkraan ook dicht als het tegenzit.

De tweede vuistregel is dat de ups en downs in onze markt erg veel overeenkomsten vertonen met die van de advertentiebestedingen. We zijn slechts een klein onderdeel van de marketingbudgetten. De budgetten voor reclames zijn het grote vliegwiel. Heeft de advertentie industrie een lichte verkoudheid, dan liggen de marktonderzoekers met zware griep op bed.

Het vreemde aan de huidige financieel-economische crisis is dat ik in onze eigen cijfers nog weinig terugzie van een teruggang. Sterker nog, het is een drukte als nooit tevoren en de omzet en winst groeien conform verwachting. Niet dat we er niet onze best voor moeten doen trouwens. Wat je wel merkt is dat je iets meer druk moet zetten om facturen te incasseren. Een veeg teken aan de wand ook zijn enkele nieuwe klanten die direct na het gunnen van een order eigenlijk al weer van het contract af willen. Aan de voorkant lijkt alles dus halleluja, maar aan de achterkant lijken de eerste haarscheurtjes te ontstaan. Ook andere marktonderzoekers speculeren er overigens lustig op los en proberen net als ik in de toekomst te kijken.

Ik ben op mijn hoede. Ik verwacht dat marktonderzoekers wereldwijd de eerste pijn zullen gaan voelen in het eerste kwartaal van 2009. In de komende maanden stellen marketeers hun jaarplannen op. De kans dat ze daarbij extra gaan investeren is erg klein. Even geen grote dingen doen zal het devies zijn. Tot en met 2010 kan het wel eens erg lastig worden voor marktonderzoekbedrijven die te weinig vet op de botten hebben. Wij hebben overigens geleerd van het verleden en kunnen een fikse marktcorrectie lang uitzitten door een gezonde financiële reserve.

Een economische teruggang hoeft overigens niet direct te betekenen dat ‘wij’ het in online marktonderzoek moeilijk gaan krijgen. We zijn nu eenmaal goedkoper en sneller dan andere vormen van marktonderzoek. Het zou zomaar kunnen betekenen dat het aandeel van online in de marktonderzoek bestedingen een nieuwe impuls krijgt. Crisis of kans, wie het weet mag het zeggen. Juist in deze tijden wordt (opnieuw) het kaf van het koren gescheiden. Geen tijd om op je handen te gaan zitten daarom!


Reageer

:
:
:
 
  

* = verplicht veld. Uw e-mail adres wordt niet getoond in de reactie.
Wij valideren uw eerste reactie op dit weblog voordat we hem plaatsen. Iedere volgende reactie plaatsen we daarna direct zonder validatie.
Abonneer op nieuwsfeed
Inschrijven op nieuwsbrief

Februari 2020

Ma Di Wo Do Vr Za Zo
« Dec    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
242526272829  

Nieuw: baanbrekend rapport over Nederlandse foodmarkt


Multiscope is lid van:
Multiscope is lid van: MOA, Nima, OMI en Esomar