Inloggen: | Panellid

10 tips voor online marktonderzoek

1. Vermijd lange vragenlijsten
Respondenten houden niet van lange webenquêtes. Tot ongeveer 10 minuten is acceptabel, na 15 minuten begint de aandacht te verslappen en boven de 20 minuten haakt een groot deel van de deelnemers af. Bij een te lange enquête zul je zien dat men sneller antwoorden gaat geven om van je af te komen. Weg betrouwbare resultaten! Zorg daarnaast voor een voortgangsindicator zodat de respondent weet welke tijd je van hem vraagt. Vermeldt de lengte van de vragenlijst ook in je uitnodiging en wees er eerlijk over.

2. Schrijf een aantrekkelijke uitnodiging
Vaak wordt er veel aandacht besteedt aan de vragenlijst, maar vergeet men dat de e-mail uitnodiging zeker zo belangrijk is. Aan alle mogelijkheden om de aandacht van deelnemers te krijgen voor je onderzoek dient veel zorg besteedt te worden. Het schrijven van wervende teksten is een kunst. Zorg voor een pakkende en prikkelende onderwerpregel in je uitnodigingsmail en probeer in de rest van de tekst het enthousiasme van de lezer te stimuleren. Dit is namelijk het 'magic moment' waarop hij beslist wel of niet deel te nemen.

Nodig waar mogelijk deelnemers gericht uit en vermijd het schieten met hagel. Het zal je respons ten goede komen. Reminders kunnen daarnaast een positief effect van 20% - 30% hebben op je respons. Vermijd de valkuil van de herhaling. Schrijf desnoods een compleet nieuwe uitnodigingstekst. Reminders met als onderwerp 'herinnering onderzoek' verdwijnen meestal ongelezen in de prullenbak.

3. Herhaling is geestdodend
Vermijd repeterende vragen in je vragenlijst. De respondent heeft een broertje dood aan lange batterijen met stellingen, matrix vragen en carrousels met vragen waar weinig variatie in zit. Je verliest veel respondenten door deze vraagtypen in te zetten. Gebruik ze daarom spaarzaam en alleen als het echt niet anders kan.

4. Kies je beloning zorgvuldig
Het type beloning dat je weggeeft kan van invloed zijn op de samenstelling van je deelnemersgroep. Mooie gadgets zullen bijvoorbeeld voornamelijk mannen aanspreken. Je steekproef hoort een afspiegeling te zijn van je onderzoeksdoelgroep. Let op met het belonen in directe cash. Je kunt dan te veel 'goudzoekers' trekken. Dit soort beroepsrespondenten maakt er zijn vak van om binnen korte tijd zoveel mogelijk webenquêtes in te vullen. Zonder zich daarbij ook maar 1 seconde zorgen te maken wat ze aanklikken. Testen wijzen uit dat webenquêtes waar met een directe cashbeloning wordt gewerkt sneller worden ingevuld, meer 'nee' antwoorden opleveren, minder informatiedichtheid geven bij open vragen en ronduit onbetrouwbare resultaten kunnen geven.

5. Denk visueel
Mensen zijn visueel ingesteld. De aantrekkelijkheid van een webenquête is hoger als je er foto, audio of videomateriaal in verwerkt. Gebruik dit soort materiaal als het zich leent voor je onderzoek. Het help enorm om het voorstellingsvermogen van de respondent te verhogen.

6. Gebruik intelligente software
Moderne software maakt het enquête proces zo efficiënt mogelijk. Door gebruik te maken van 'filtering' en 'piping' kun je intelligente boomstructuren bouwen in je vragenlijst, zodat de respondent alleen de vragen krijgt die voor hem van toepassing zijn. Respondenten kiezen significant meer voor de eerste en laatste antwoordmogelijkheid op een vraag. Laat daarom de techniek je antwoordmogelijkheden waar mogelijk randomiseren. Creëer rust in je vragenlijst door iedere vraag op een apart scherm te plaatsen, maar zorg er wel voor dat de techniek snel genoeg is en de respondent niet te lang op het volgende scherm hoeft te wachten. Minimaliseer de laadtijd EN de noodzaak om te scrollen.

7. Less is more
Webteksten worden slecht gelezen. Internetgebruikers scannen meer dan dat ze lezen. Probeer teksten zo kort mogelijk te maken. Schrap waar je kunt. De respondent leest anders toch maar 40% - 50%. Zorg daarnaast voor een heldere visuele hiërarchie door voldoende onderscheid aan te brengen in verschillende delen van je tekst. Maak belangrijke zaken (zoals vragen) wat groter en vet. Aanwijzingen kunnen kleiner. Gebruik koppen en opsommingslijsten waar mogelijk, maar wees spaarzaam met kleur. Zwarte tekst op een witte achtergrond is nog altijd het best leesbaar. Zorg voor een kraakheldere opmaak.

8. Werk aan het vertrouwen
Wees open en eerlijk over het doel van je onderzoek. Bouw aan de lange termijn relatie met je respondenten door waar mogelijk informatie terug te geven. Laat zien waar ze het allemaal voor doen. Biedt ook mogelijkheden voor feedback buiten de vragenlijst om en reageer op IEDERE opmerking die je ontvangt. Bedank respondenten voor hun deelname en suggesties. Een webenquête is niets meer of minder dan een alternatief voor een echt gesprek en handel daar ook naar. Je praat zelf ook niet met mensen die je niet vertrouwt. Stel gevoelige vragen pas aan het einde van een vragenlijst. De respondent heeft dan meer binding met je onderwerp en kan je vraag wellicht wat beter plaatsen. Daarnaast heb je ondertussen als het goed is al wat vertrouwen opgebouwd.

9. Optimaliseren is regeren
Maximaliseer de respons door ieder onderdeel van je onderzoeksproces te testen en te optimaliseren. Test vooraf je vraagstelling op een kleine groep respondenten en monitor waar ze afhaken in je vragenlijst. Verbeter deze punten waar mogelijk. Veel winst is te behalen in je e-mail uitnodiging en de eerste pagina van je webenquête. Deze landingspagina is cruciaal voor je respons. Vermijd hier lange teksten en geef duidelijk het kader en doel van je onderzoek aan.

10. Behandel deelnemers niet als onderzoeksvee
Wees zuinig op je respondenten. Als je de deelnemers te vaak frustreert zullen zij zich dat herinneren en is hun toekomstige bereidwilligheid om mee te doen stukken lager. Het is goed om je webenquêtes te optimaliseren voor een breed publiek, maar onderschat niet de intelligentie van je onderzoeksdoelgroep. Respondenten zijn gewone mensen zoals jij en ik. Behandel ze ook zo en je online onderzoek zal een succes zijn.







Mis geen enkel persbericht

Ontvang persberichten voortaan per mail
Inschrijven op nieuwsbrief
Abonneer op nieuwsfeed
Inschrijven op nieuwsbrief

Bezoek ook:

Archief

- 2017

+ 2016

+ 2015

+ 2014

+ 2013

+ 2012

+ 2011

+ 2010

- 2009

+ 2008

+ 2007

+ 2006

+ 2005

+ 2004

+ 2003

+ 2002

+ 2001

+ 2000


  Smart Home Monitor: het onderzoek naar de status van domotica in Nederland