Inloggen: | Panellid

Definitieve doorbraak van DVD

's-Hertogenbosch - 16-05-2002. Nederlandse huishoudens kiezen massaal voor DVD. Dit blijkt uit een telefonisch onderzoek onder ruim 1.000 huishoudens door onderzoeksbureau Multiscope. De DVD speler is qua groei de absolute topper binnen een groep van 25 communicatie en multimedia apparaten die bestudeerd werden.

Sterke groei

Op dit moment is in 32% van alle Nederlandse huishoudens een DVD speler aanwezig. Dit is een verdrievoudiging van de penetratie binnen één jaar. Dat het einde van de groei nog niet in zicht is, blijkt uit het feit dat nog eens 14% van de huishoudens aangeeft de intentie te hebben om in de toekomst een DVD speler aan te schaffen.

De stijgende populariteit is deels te verklaren doordat DVD spelers nagenoeg standaard worden bijgeleverd in nieuwe Pc's. Van de op dit moment in de huishoudens aanwezige DVD spelers blijkt 45% ingebouwd te zijn in een PC. Een jaar geleden was dit nog 37%.

Marktaandelen

Binnen de markt voor standalone spelers blijkt dat 3 toonaangevende merken 65% van de markt bezitten. Sony is marktleider met een aandeel van 29%. Philips (22%) en Pioneer (14%) volgen op enige afstand. Panasonic, JVC, Kenwood, Akai en Samsung hebben een duidelijk kleiner aandeel.

Marktaandelen fabrikanten DVD spelers

Bestedingen audio en video DVD discs

In totaal werd in 2001 door huishoudens met een DVD speler 358 miljoen uitgegeven aan audio en video DVD's. De meerderheid hiervan betrof audio DVD's (64%). Ongeveer de helft van de huishoudens met een DVD speler kocht in 2001 ook daadwerkelijk DVD's.

Meer informatie

Meer informatie over dit onderzoek kunt u vinden op de site van Multiscope (www.multiscope.nl). In het rapport 'Communication & Multimedia' bevinden zich een groot aantal interessante gegevens, die nog niet gepubliceerd zijn. Een volledige Engelstalige rapportage is beschikbaar voor 895 (excl. B.T.W.). Bestellingen kunnen geplaatst worden via de rapportshop op de Multiscope site of door te bellen naar: 073 - 621 21 22.

Over Multiscope

Multiscope is een toonaangevend online onderzoeksbureau, gespecialiseerd in het uitvoeren van online onderzoek & enquêtes, website bereiksmeting en internet rapporten. Multiscope heeft de beschikking over een onderzoekspanel van meer dan 100.000 Nederlandse internetgebruikers. Daarnaast werkt Multiscope samen met ongeveer 25 succesvolle Nederlandse websites, welke als onderzoekspartners fungeren.

Mis geen enkel persbericht

Ontvang persberichten voortaan per mail
Inschrijven op nieuwsbrief
Abonneer op nieuwsfeed
Inschrijven op nieuwsbrief

Bezoek ook:

Archief

- 2017

+ 2016

+ 2015

+ 2014

+ 2013

+ 2012

+ 2011

+ 2010

+ 2009

+ 2008

+ 2007

+ 2006

+ 2005

+ 2004

+ 2003

- 2002

+ 2001

+ 2000


  Smart Home Monitor: het onderzoek naar de status van domotica in Nederland