Inloggen: | Panellid

E-commerce Nederland

's-Hertogenbosch - 07-11-2000. Online onderzoeksbureau Multiscope heeft voor de tweede keer het onderzoek 'E-commerce Nederland' uitgevoerd. Aan het onderzoek werkten bijna 1.700 internetgebruikers mee. De voorspelling in het vorige onderzoek, dat medio 2000 de helft van alle internetgebruikers gekocht zou hebben via dit medium, blijkt te zijn uitgekomen. De hoogte van de e-commerce omzet overtrof echter de verwachting. Dit was vooral te wijten aan het feit dat de internetpopulatie en de gemiddelde besteding sneller groeiden dan verwacht. Uit alle facetten van het onderzoek blijkt dat e-commerce steeds meer 'volwassen' wordt.

Ontwikkeling e-commerce omzet

Tijdens de vorige onderzoeksperiode (april 1998-maart 1999) werd nog ruim 1 miljard gulden via internet besteed door Nederlandse internetgebruikers. Gedurende de huidige onderzoeksperiode (april 1999-maart 2000) kwam de e-commerce omzet uit op bijna 3,5 miljard gulden. Hiervan is 42% te typeren als privé bestedingen en 58% als zakelijke bestedingen. In totaal heeft 51% van de Nederlandse internetgebruikers ooit gekocht via internet, waarvan 49% ook tijdens de afgelopen 12 maanden. Voor de komende onderzoeksperiode verwacht Multiscope dat de e-commerce omzet verder zal groeien tot 5,6 miljard gulden.

E-commerce wordt volwassen

De meest populaire productgroepen (naar omzet) voor privé aankopen blijken weinig veranderd ten opzichte van het vorige onderzoek. Nieuwe productgroepen zijn DVD's met een omzet van 41 miljoen en levensmiddelen met een omzet van 26 miljoen. Er is duidelijk meer variatie gekomen in de 'top 15 - laatste online aankoop'. Men koopt niet langer alleen 'standaard producten' zoals boeken en cd's, maar ook toegangskaartjes, cadeautjes, spelletjes, verzamelobjecten en (mobiele) telefoons vertonen een stijgende populariteit.

Grafiek - Top 15 laatste aankoop

Dat e-commerce meer volwassen wordt blijkt het duidelijkst uit het feit dat het gemiddelde bedrag van de laatste aankoop 3 maal zo hoog is als tijdens de vorige onderzoeksperiode. De internetgebruiker 'test' e-commerce niet langer met kleine bedragen, maar heeft voldoende vertrouwen om meer te besteden via internet. De lijst met meest populaire internet-winkels wordt dit jaar aangevoerd door BOL. Deze lijst is meer divers dan tijdens de vorige onderzoeksperiode. Opnieuw duidt dit op een gevarieerder, meer volwassen e-commerce.

Internet winkel
 1    BOL  14% 
2   Amazon, Proxis 6%
3   ECI, Wehkamp 4%
4   Privé persoon 3%
5   Boxman, Bruna, Hot-orange, Shop.nl, (lokaal) reisbureau 2%
6   O.a. Albert Heijn, Angus, Bart Smit, Boeknet, CDNow, Computercollectief, KLM, Mycom, Neckermann 1%


De locatie van een internetwinkel is voor nog slechts 15% belangrijk (was 22%). Ook dit is een aanwijzing dat de internetgebruiker meer vertrouwd is met online kopen. Indien men de locatie belangrijk vindt, gaat de voorkeur in verband met lagere leverkosten, een kortere levertijd en het vertrouwen dat men heeft nog altijd uit naar een regionale of nationale internetwinkel. Ervaring met internet en het bezit van een creditcard zijn de twee belangrijkste voorspellende factoren of een persoon gaat kopen op internet. Van de kopers heeft 65% een creditcard, van de niet-kopers slechts 37%. De relatie tussen 'ervaring' en 'kopen' blijkt duidelijk uit onderstaande grafiek.

Grafiek - online kopen en het toegangsjaar

Online betalingen

Het vertrouwen in e-commerce is gering als het gaat om online betalen. Het aandeel van de online betalingsmethoden is gedaald van 45% naar 35%. Dit is met name ten goede gekomen aan het betalen via factuur (van 26% naar 38%). Drie op de vijf kopers maakt zich (soms) zorgen over de veiligheid van persoonsgegevens op internet. Minder dan 15% van de kopers heeft ook daadwerkelijk negatieve ervaringen. Lange levertijden, uitblijven van levering en spam na een bestelling zijn de grootste ergernissen van de online kopers. Bijna 2% van alle internet-gebruikers heeft te maken gehad met enige vorm van creditcardfraude.

Meer informatie

Van het onderzoek is een Engelstalige kleurenrapportage beschikbaar à ƒ 995,-In deze rapportage bevinden zich een groot aantal interessante gegevens die niet eerder gepubliceerd zijn. Voor bestellingen, meer informatie, resultaten en uitvoering van het onderzoek kunt u terecht op de site van Multiscope (www.multiscope.nl/ecommerce). Telefonisch kan meer informatie verkregen worden door te bellen naar: 073 - 621 21 22.

Opmerking:

Indien u gegevens uit dit persbericht overneemt zouden wij het op prijs stellen als u in de bronvermelding ook het internet-adres van dit onderzoek vermeldt: http://www.multiscope.nl/ecommerce

Voor specifieke vragen kunt u zich richten tot Elke de Quay, Tel. 073-6212122

Mis geen enkel persbericht

Ontvang persberichten voortaan per mail
Inschrijven op nieuwsbrief
Abonneer op nieuwsfeed
Inschrijven op nieuwsbrief

Bezoek ook:

Archief

- 2017

+ 2016

+ 2015

+ 2014

+ 2013

+ 2012

+ 2011

+ 2010

+ 2009

+ 2008

+ 2007

+ 2006

+ 2005

+ 2004

+ 2003

+ 2002

+ 2001

- 2000


  Smart Home Monitor: het onderzoek naar de status van domotica in Nederland