Inloggen: | Panellid

E-Commerce omzet stagneert

's-Hertogenbosch - 04-10-2001. Online onderzoeksbureau Multiscope heeft voor de derde keer het onderzoek 'E-Commerce Nederland' uitgevoerd. Uit het online onderzoek onder 2.200 respondenten blijkt dat E-commerce bedrijven vaak niet aan de verwachtingen van de internetgebruikers kunnen voldoen. Ook blijkt dat de internetcrash en de teruglopende economie overduidelijk haar sporen achterlaat, zeker in de online bestedingen. De voorspelde toename van aankopen via Internet is nauwelijks waargemaakt. De verwachting voor dit jaar laat daarentegen wel een aantal lichtpunten zien.

E-commerce omzet

Voor het eerst sinds lange tijd blijkt de totale Nederlandse E-commerce niet te zijn gestegen. In 2000 heeft circa 32% van alle internetgebruikers online gekocht, wat overeenkomt met 2,5 miljoen kopers. In totaal hebben zij 3,4 miljard gulden besteed. Deze cijfers komen overeen met die van 1999. Aan de ene kant zijn er nieuwe kopers bijgekomen, maar er zijn er evenveel afgehaakt. Als voornaamste reden wordt daarbij het gebrek aan vertrouwen in internet genoemd. Degenen die in 2000 voor het eerst online zijn gekomen, blijken bovendien zeer voorzichtig met aankopen via internet.

Ervaringen

Een aantal internetshops blijken nog altijd grote problemen te hebben een klant als zodanig te behandelen. Men weet de internetgebruiker met goede marketing en een mooie website warm te maken voor een aankoop, maar bij de orderafhandeling laat men nogal wat steken vallen. Liefst 1 op de 10 kopers heeft een negatieve ervaring met kopen via internet. Opmerkelijk genoeg wordt de reden 'het product is nooit geleverd' het meest genoemd. Verder blijken de internetshops nogal eens het verkeerde product te leveren of de bedragen niet correct af te rekenen.

Ervaringen e-commerce

Populaire producten

Er zijn twee productgroepen die de internetmalaise voorlopig lijken te ontlopen. De marktgrootte van reizen en vakanties blijkt binnen een jaar met bijna 90% te zijn gestegen (de gevolgen voor de online reisbranche na de gebeurtenissen in Amerika zijn hierin echter niet verwerkt). Daarnaast blijkt dat kleding met een vergelijkbare stijging enorm aan populariteit gewonnen heeft. Internet blijkt ook steeds vaker de vindplaats voor verzamelobjecten; de marktgrootte steeg met 75% in één jaar. De productgroep 'Hard- en software' heeft met respectievelijk 19% en 29% daling in marktgrootte de zwaarste klap gekregen. Dit houdt gelijke tred met onder andere dalende pc-verkopen.

Verwachtingen

Het lijkt er sterk op dat de E-commerce bedrijven het afgelopen jaar zijn afgerekend op de vaak slechte orderafhandeling. Ondanks de stagnatie in 2000 zijn de vooruitzichten voor het lopende jaar beter. Het aantal online kopers zal eind 2001 gestegen zijn tot 3,2 miljoen en zij zullen in totaal 1,5 miljard gulden meer (4,9 miljard) besteden dan in 2000. Dit wordt enerzijds veroorzaakt door een stijgend aantal kopers en anderzijds door meer bestedingen van de huidige kopers. Er blijkt namelijk een sterk verband tussen de verrichten van online aankopen en het jaar van eerste internetgebruik. Positief is verder dat bijna 55% van de online kopers al eerder bij diezelfde aanbieder een aankoop heeft gedaan. Er kan dus wel degelijk klantentrouw worden opgebouwd.

Meer informatie

Meer informatie over dit onderzoek kunt u vinden op de site van Multiscope (www.multiscope.nl). In het rapport 'E-Commerce Nederland' bevinden zich een groot aantal interessante gegevens, die nog niet gepubliceerd zijn. Deze Engelstalige rapportage is beschikbaar voor 995 gulden (excl. B.T.W.). Bestellingen kunnen geplaatst worden via de rapportshop op de Multiscope site of door te bellen naar: 073 - 621 21 22.

Mis geen enkel persbericht

Ontvang persberichten voortaan per mail
Inschrijven op nieuwsbrief
Abonneer op nieuwsfeed
Inschrijven op nieuwsbrief

Bezoek ook:

Archief

- 2017

+ 2016

+ 2015

+ 2014

+ 2013

+ 2012

+ 2011

+ 2010

+ 2009

+ 2008

+ 2007

+ 2006

+ 2005

+ 2004

+ 2003

+ 2002

- 2001

+ 2000


                   Smart Media Monitor 2017: Digitaal mediagebruik in Nederland