Inloggen: | Panellid

Goede vooruitzichten voor betaalde webdiensten

's-Hertogenbosch - 30-01-2002. Nederlandse internetgebruikers zijn gezamenlijk bereid honderden miljoenen te betalen voor kwalitatief goede webdiensten. Dit blijkt uit een grootschalig onderzoek uitgevoerd door Multiscope in samenwerking met Merien B.V. Tientallen webdiensten die nu nog veelal gratis worden aangeboden hebben potentie als betaalde dienst.

Massamarkten

In het onderzoek is een onderscheid gemaakt tussen de marktgrootte op basis van een abonnementsmodel en een pay-per-view (of pay-per-use) model. Antivirus diensten blijken de grootste Nederlandse markt te zijn wanneer gerekend wordt met het abonnementsmodel. De huidige maximale markt is 206 miljoen Euro op jaarbasis. Webdiensten die een bijdrage leveren aan de veiligheid of gemak van de internet consument scoren over het algemeen goed.

Maximale huidige markt - abonnementen

Hoge bereidheid

Van de 95 onderzochte diensten hebben maar liefst 39 de potentie om succesvol te worden in het genereren van consumentenomzet. Deze 39 diensten hebben ieder afzonderlijk een maximale potentiële markt (1) van meer dan 200.000 betalende gebruikers. Voorbeelden zijn onder andere antivirus diensten, e-cards, games, internet bankieren, logo's & ringtones, nieuws, routeplanners, SMS, software en veilingen. Voor sommige van de 39 kansrijke diensten is het percentage consumenten dat zeker bereid is te betalen zelfs hoger dan 20%.

Op dit moment vertonen breedband gebruikers de laagste betalingsbereidheid voor de onderzochte diensten, mobiele gebruikers daarentegen vertonen de hoogste bereidheid. Er geldt over het algemeen een lage betalingsdrempel voor al langer bestaande diensten, die met internet een nieuw distributiekanaal gevonden hebben (zoals software en internet bankieren). Daarentegen is er sprake van een hoge drempel voor internet specifieke diensten zoals chat, e-mail en zoekmachines.

Voorwaarden

Het blijkt dat de consument wil betalen voor webdiensten van hoge kwaliteit. De waargenomen kwaliteit wordt vooral bepaald door de actualiteit van de dienst (up-to-date zijn). Daarnaast spelen ook de prijs en het gemak een belangrijke rol. Hierbij geldt niet per definitie dat een webdienst laag geprijsd moet zijn. Een vierde belangrijke voorwaarde is dat de gebruiker absolute controle wil hebben over de totale kosten. In het verlengde hiervan ligt de conclusie dat de gebruiker een aversie heeft tegen lange opzegtermijnen en een voorkeur heeft voor pay-per-view of pay-per-use.

Betalingsmethode

Uit eerder onderzoek van Multiscope bleek al dat de Nederlandse internet consument wantrouwend staat ten aanzien van online betalingen met een creditcard. Voor een groot aantal diensten is het echter praktisch onmogelijk betaling offline af te handelen, zeker als het gaat om pay-per-view waar veel kleine bedragen mee gemoeid zijn. Een pre-paid oplossing heeft in deze gevallen de voorkeur van de Nederlandse internetgebruiker. Hierbij wordt een (beperkt) bedrag overgeschreven naar een 'internet portemonnee', waarna per gebruik een bedrag wordt afgeboekt.

Een pre-paid oplossing is in de perceptie van de consument veiliger, aangezien het risico gelimiteerd wordt tot het bedrag dat vooraf gestort is. Bijkomend voordeel voor aanbieders is dat er een duidelijk verkoopbevorderend element bij komt kijken. In de perceptie van de consument is het geld al uitgegeven op het moment dat het bedrag naar internet wordt overgeboekt. Vandaar dat het ook gemakkelijker wordt uitgegeven. De internetgebruiker hecht veel waarde aan één pre-paid standaard inclusief koppeling met persoonsgegevens. Zodoende zal ook het gemak van internet bestellingen verhoogd worden.

Uitvoering

Het breed opgezette onderzoek bestond uit drie delen. Allereerst werkten meer dan 3.000 internetgebruikers mee aan een web enquête. Daarna werd kwalitatief onderzoek uitgevoerd door middel van groepsdiscussies met internetgebruikers. Om alle conclusies in het juiste perspectief te plaatsen werden de belangrijkste bevindingen bediscussieerd door Merien ten Houten en het management van Multiscope.

In het kwantitatieve deel van het onderzoek werd respondenten gevraagd naar de betalingsbereidheid voor 95 diensten in segmenten als audio/video, fun, communicatie, e-commerce, financieel/professioneel, games, homepage/netwerk, naslagwerken, nieuws, media, software, unified messaging en veiligheid. Deze betalingsbereidheid werd in detail onderzocht op drie platforms: breedband, smalband en mobiel internet.

Meer informatie

Meer informatie over dit onderzoek kunt u vinden op de site van Multiscope (www.multiscope.nl). In het rapport 'Money Making Digital Media & Services' bevinden zich een groot aantal interessante gegevens, die nog niet gepubliceerd zijn. Deze Engelstalige rapportage is beschikbaar voor 995 (excl. B.T.W.). Bestellingen kunnen geplaatst worden via de rapportshop op de Multiscope site of door te bellen naar: 073 - 621 21 22.

Over Merien B.V.

Merien B.V. is een jong en onafhankelijk adviesbureau op mediagebied. Merien B.V. is opgericht door Merien ten Houten, voormalig directeur en nu commissaris van ilse media.

Over Multiscope

Multiscope is een toonaangevend online onderzoeksbureau, gespecialiseerd in het uitvoeren van online onderzoek & enquêtes, website bereiksmeting en internet rapporten. Multiscope heeft de beschikking over een onderzoekspanel van meer dan 100.000 Nederlandse internetgebruikers. Daarnaast werkt Multiscope samen met ongeveer 25 succesvolle Nederlandse websites, welke als onderzoekspartners fungeren.

(1) = Huidige betalende gebruikers + gebruikers die zeker bereid zijn te betalen + gebruikers die wellicht bereid zijn om te betalen.


Mis geen enkel persbericht

Ontvang persberichten voortaan per mail
Inschrijven op nieuwsbrief
Abonneer op nieuwsfeed
Inschrijven op nieuwsbrief

Bezoek ook:

Archief

- 2017

+ 2016

+ 2015

+ 2014

+ 2013

+ 2012

+ 2011

+ 2010

+ 2009

+ 2008

+ 2007

+ 2006

+ 2005

+ 2004

+ 2003

- 2002

+ 2001

+ 2000


  Smart Home Monitor: het onderzoek naar de status van domotica in Nederland