Inloggen: | Panellid

Hitte, vakantie en economie beïnvloeden surfgedrag

's-Hertogenbosch - 11-08-2003. Online onderzoeksbureau Multiscope constateert met haar website bereiksmetingsysteem Visiscan dat warme zomermaanden, vakantie en een slechte economische situatie duidelijk van invloed zijn op het bereik en de populariteit van verschillende websites.

Daling in bezoek top 100 sites

Ondanks een stijgende internetpenetratie daalt het bezoek aan de 100 grootste websites in juli in vergelijking tot mei met ongeveer 2%. Deze daling is opmerkelijk omdat deze nog niet eerder geconstateerd werd. De daling kan nauwelijks veroorzaakt worden door internetgebruikers die in verband met een vakantie geen internettoegang hebben, aangezien het percentage gebaseerd is op een maandbereik. Alleen internetgebruikers die langer dan een maand op vakantie zijn kunnen de daling enigszins verklaren. De meest logische verklaring van de daling is daarom de aanhoudende warmte in de zomermaanden.

De daling is het grootst bij sites in de posities 11 tot 50 (-3,0%), gevolgd door sites in de posities 51-100 (-1,3%). De top 10 sites merken het minst van de daling (-0,9%). Ook de statistieken van de Amsterdam Internet Exchange (internet knooppunt) laten overigens laten een daling zien van het internetverkeer.

Populairder: geld lenen, tweedehands, reizen & entertainment

Ondanks de geconstateerde dalende trend zijn er ook websites die wel populairder zijn geworden. De ranglijsten van Multiscope worden normaliter gedomineerd door een vaste kern van sites. Maandelijks slaagt een kleine 10% nieuwkomers er in om (soms éénmalig) door te dringen in de uitgebreide top 250 ranking. Het valt op dat met name sites op het gebied van 'geld lenen', 'tweedehands artikelen', 'reizen' en 'entertainment' dominant zijn in deze groep nieuwkomers.

Blijkbaar hebben Nederlanders door de slechte economische situatie ook meer behoefte aan het afsluiten van een lening. Voorbeelden van nieuwkomers in dit segment zijn bijvoorbeeld www.geldbutler.nl, www.geldkaart.nl, www.krapbijkas.nl en www.lenen.nl. Dat men het wat zuiniger aandoet blijkt uit nieuwkomer domeinen.minfin.nl, waar overtollige rijksgoederen of in beslag genomen goederen verkocht worden. Ook de nog altijd voortdurende opmars van www.marktplaats.nl ondersteunt deze trend. Deze site is inmiddels een gevestigde waarde in de top 10.

Het vakantiesegment weet traditiegetrouw in deze periode goed te scoren. Nieuwkomers hier zijn www.dereisgigant.nl, www.happyhome.nl en www.nachtjeweg.nl. Dat internetgebruikers in deze periode ook op zoek zijn naar ontspanning in de vorm van entertainment sites blijkt uit de opmars van www.zylomgames.com. Ook een aantal (buitenlandse) sites die te maken hebben met gokken of loterijen behoren tot de nieuwkomers in dit segment.

Visiscan bereiksmeting

De data voor het bereiksmetingsysteem van Multiscope worden realtime en op continu basis verzameld door geavanceerde logsoftware, welke op de Pc's van een representatief panel van meer dan 1.500 internetgebruikers het surfgedrag registreert. Hierbij wordt zowel thuis als op de werkplek surfgedrag geregistreerd. De software biedt daarbij een oplossing voor het onderscheiden van verschillende 'profielen' indien meerdere personen gebruik maken van dezelfde PC.

Meer informatie

Klanten met een abonnement op het systeem kunnen online alle analyses raadplegen die Multiscope op maandelijkse basis samenstelt. Abonnementen kunnen aangevraagd worden via de website (rapportshop) of door te bellen naar: 073 - 621 21 22. Alle informatie over het Visiscan systeem kunt u uitgebreid bekijken via de Visiscan pagina: http://www.multiscope.nl/visiscan.phtml. U kunt het Visiscan gedeelte ook bereiken door op de homepage onder 'diensten' te kiezen voor Visiscan bereiksmeting.

Mis geen enkel persbericht

Ontvang persberichten voortaan per mail
Inschrijven op nieuwsbrief
Abonneer op nieuwsfeed
Inschrijven op nieuwsbrief

Bezoek ook:

Archief

- 2017

+ 2016

+ 2015

+ 2014

+ 2013

+ 2012

+ 2011

+ 2010

+ 2009

+ 2008

+ 2007

+ 2006

+ 2005

+ 2004

- 2003

+ 2002

+ 2001

+ 2000