Inloggen: | Panellid

Internet Advertising is sluitpost

's-Hertogenbosch - 30-01-2001. Online onderzoeksbureau Multiscope heeft eind 2000 een onderzoek uitgevoerd naar de internet advertentie markt in Nederland. In het onderzoek werden ruim 1.300 internetgebruikers ondervraagd. Daarnaast werden diepte-interviews afgenomen bij toonaangevende partijen zoals Happypoint, Mediasynergy, Netplus, Rabobank, Webads, World Online en Zon. Uit de gesprekken met site-exploitanten, adverteerders, mediabureaus en ad networks komen een aantal interessante marktinzichten naar voren.

Heden

Voor de meeste adverteerders blijkt internet advertising nog steeds de sluitpost binnen het advertentiebudget. Internet advertenties worden gebruikt als aanvulling of versterking van de traditionele mediacampagnes. Over het algemeen zijn de adverteerders wel tevreden over de mediabureaus, ad networks en site-exploitanten en de door deze partijen verstrekte informatie. Desondanks hopen de adverteerders dat op korte termijn de markt transparanter wordt. Men pleit daarbij vooral om standaarden op het gebied van meetmethoden, advertentieformaten en 'afrekenmodellen'

Zowel de site-exploitanten als de ad networks zijn van mening dat de kennis van adverteerders omtrent internet advertising nog vrij bescheiden is. Slechts een klein deel zou echt weten wat allemaal mogelijk is. Volgens de geïnterviewde site-exploitanten en ad networks schieten de traditionele mediabureaus vaak te kort als het gaat om adviezen over internet advertising. Zij zouden een te afwachtende houding innemen. Traditionele bureaus zijn op hun beurt van mening dat het personeel van site-exploitanten en ad networks bestaat uit 'jonge honden met weinig ervaring'.

Voordelen

De partijen zijn eensgezind over de voordelen van adverteren via internet. Eén van die voordelen is de mogelijkheid om een complete campagne, van vertoning van banner tot aan conversie naar klant, te monitoren. Door op internet te adverteren is het bovendien mogelijk om specifieke doelgroepen zeer doelgericht te benaderen. Het medium biedt ook meer mogelijkheden voor interactiviteit.

Twijfels

De Nederlandse internet advertentiemarkt moet volgens de geïnterviewden nog wel een aantal groeipijnen doorstaan. De slechte kwaliteit van banners en sites van adverteerders vormen zo nu en dan een serieuze handicap. Daarnaast is het aantal breedbandverbindingen nog te klein om de mogelijkheden voor 'rich media' advertenties volledig te benutten. Een heet hangijzer op dit moment is ook het grote aantal onbetaalde advertentiecampagnes oftewel 'barter deals' welke onderling door site-exploitanten uitgewisseld worden.

Toekomstverwachting

Men verwacht dat voor de nabije toekomst de traditionele banner de belangrijkste reclame-uiting blijft op internet. Op termijn zal deze echter vervangen worden door rich media banners. In de toekomst wordt ook een stijging verwacht van e-mail marketing en sponsoring van sites. Verder verwacht men dat alleen de grote site-exploitanten in staat zullen zijn om de eigen advertentieruimte te verkopen. Kleinere sites zullen zich steeds meer gaan organiseren, onder andere door zich aan te sluiten bij een ad network. Tenslotte verwacht men dat adverteerders zich kritischer op zullen gaan stellen en meer gaan eisen van internet advertising.

Meer informatie

Meer informatie over dit onderzoek kunt u vinden op www.multiscope.nl. In het rapport 'Internet Advertising - The Netherlands' bevinden zich een groot aantal interessante gegevens, die nog niet gepubliceerd zijn. Deze Engelstalige rapportage is beschikbaar voor 1.498 gulden (excl. B.T.W.). Bestellingen kunnen geplaatst worden via de rapportshop op de Multiscope site of door te bellen naar: 073 - 621 21 22.

Mis geen enkel persbericht

Ontvang persberichten voortaan per mail
Inschrijven op nieuwsbrief
Abonneer op nieuwsfeed
Inschrijven op nieuwsbrief

Bezoek ook:

Archief

- 2017

+ 2016

+ 2015

+ 2014

+ 2013

+ 2012

+ 2011

+ 2010

+ 2009

+ 2008

+ 2007

+ 2006

+ 2005

+ 2004

+ 2003

+ 2002

- 2001

+ 2000


                   Smart Media Monitor 2017: Digitaal mediagebruik in Nederland