Inloggen: | Panellid

Nederlander ook tijdens vakantie vaak online

’s-Hertogenbosch – 7 juli 2011. Nederlanders maken ook tijdens hun vakantie veel gebruik van het internet. Dit blijkt uit onderzoek dat online marktonderzoekbureau Multiscope uitvoerde onder ruim 1.000 leden van haar Vakantie en Reizen panel. Naast dat driekwart van de reizen online geboekt wordt, geeft 64% van de ondervraagden aan tijdens de vakantie wel eens het net op te gaan.

Laptop het populairst

We gebruiken tijdens vakanties verschillende manieren om te internetten. De eigen laptop is het populairst: 45% van de ondervraagden geeft aan deze te gebruiken tijdens de reis. Ook een computer op de accommodatie (40%) en de mobiele telefoon (37%) worden vaak gebruikt. Daarnaast bezoekt 37% weleens een internetcafé.

De helft van de reizigers kijkt van te voren of de accommodatie beschikt over WiFi. Voor 40% van deze mensen speelt de aanwezigheid van WiFi zelfs een belangrijke rol bij de keuze voor de accommodatie. Extra maatregelen om in het buitenland goedkoop te kunnen internetten nemen we nauwelijks. Liefst 90% geeft aan geen extra abonnementen te hebben afgesloten (zoals een abonnement voor WiFi-Hotspots of een extra bundel voor de mobiele telefoon).

Wel privé-mail, nauwelijks werk-mail

Wat doet de Nederlander tijdens zijn vakantie dan op internet? Met name privé-mail lezen: 87% van de mensen die internet gebruiken tijdens de vakantie bekijkt zijn privé-mail tijdens de vakantie. Werkgerelateerde mail lezen we een stuk minder vaak. Slechts 22% van de ondervraagden bekijkt de werk-mail tijdens de vakantie. Ook het opzoeken van de weersvoorspellingen op het vakantieadres is populair (68%).

Social Media

70% van de ondervraagden die actief zijn op een sociaal netwerk geeft aan ook tijdens de vakantie deze netwerken te gebruiken. De voornaamste reden om actief te blijven op een netwerk is het lezen van updates van anderen. Van de 30% die geen social media gebruikt geeft de meerderheid aan er simpelweg geen behoefte aan te hebben tijdens de vakantie. Andere redenen die ook (maar minder) genoemd worden zijn een gebrek aan tijd en het niet willen laten weten aan kwaadwillenden dat er niemand thuis is (14%).

Een ruime meerderheid van de Nederlanders mag dan tijdens de vakantie gebruik maken van internet, toch geeft 73% aan op vakantie best zonder internet te kunnen. Slechts 11% kan ook op vakantie echt niet zonder internet. 29% heeft dankzij internet op vakantie meer en vaker contact met bekenden dan tijdens eerdere vakanties zonder internet. En ondanks dat internet op je vakantiebestemming ‘thuis’ dichterbij brengt geeft 73% aan toch wel het gevoel te hebben echt weg te zijn.

Over Multiscope

Multiscope is toonaangevend op het gebied van online marktonderzoekpanels. Het bedrijf voert landelijk representatief marktonderzoek uit via haar consumentenpanel (140.000+ leden), B2B panel (70.000+ leden) en een zevental gespecialiseerde doelgroepenpanels. Tevens ondersteunt Multiscope opdrachtgevers met de opbouw, beheer en exploitatie van eigen panels en levert het software voor online markonderzoek. Hiermee kan men zelf online marktonderzoek uitvoeren of een eigen klantenpanel beheren. In een eigen huisstijl en persoonlijke webomgeving. Inclusief hosting en professionele ondersteuning.







Mis geen enkel persbericht

Ontvang persberichten voortaan per mail
Inschrijven op nieuwsbrief
Abonneer op nieuwsfeed
Inschrijven op nieuwsbrief

Bezoek ook:

Archief

- 2017

+ 2016

+ 2015

+ 2014

+ 2013

+ 2012

- 2011

+ 2010

+ 2009

+ 2008

+ 2007

+ 2006

+ 2005

+ 2004

+ 2003

+ 2002

+ 2001

+ 2000


  Smart Home Monitor: het onderzoek naar de status van domotica in Nederland