Inloggen: | Panellid

Pers communique

's-Hertogenbosch - 14-12-2000. Een artikel in Onlijn, dat door een aantal online media is overgenomen, heeft in de afgelopen week wellicht voor wat verwarring gezorgd omtrent de meetmethode, definities en betrouwbaarheid van Visiscan.

Met deze verklaring wil Multiscope ervoor zorgen dat de beeldvorming op basis van de juiste feiten kan geschieden en daarnaast verdere onduidelijkheden omtrent het Visiscan systeem toelichten.

In het bewuste artikel uit de webmaster van Gratiz.nl zijn twijfels over de betrouwbaarheid van het Visiscan systeem en gebruikt daarbij een gratis Nedstat teller als referentiepunt.

Multiscope denkt dat hiermee appels en peren worden vergeleken aangezien Nedstat vooral pageviews meet, terwijl Visiscan als bereiksmetingsysteem vooral unieke bezoekers rapporteert. Los van afwijkingen die met een 'sitecentric' meetmethode ontstaan als gevolg van proxy- en caching, zou een vergelijking nog enigszins mogelijk zijn als een teller op alle pagina's van Gratiz.nl geplaatst zou zijn. Hiervan is echter geen sprake, terwijl het Visiscan systeem wel alle onderliggende pagina's meeneemt in de bepaling van het bereik.

De webmaster van Gratiz.nl stelt ook: "ik heb er, zonder opgaaf van redenen twee jaar lang niet in gestaan". Dit is niet juist, aangezien wij meerdere malen per e-mail contact hebben gehad over de reden van het ontbreken van de site in de ranglijst.

Waar Visiscan panelleden op dit moment zowel online, telefonisch als schriftelijk worden geworven, was het in het verleden alleen mogelijk om online in te schrijven via een inschrijfformulier op de Multiscope site. Sommige sites probeerden de eigen ranking te beïnvloeden, door zoveel mogelijk eigen bezoekers naar het inschrijfformulier te sturen. Ook Gratiz.nl legde een link naar het formulier, waardoor dit voor een storende invloed in de samenstelling van het panel kon zorgen. Vandaar dat wij omtrent de meting van betreffende site enige tijd niet zeker genoeg waren om deze in de Visiscan ranglijst op te nemen. Ook internationale partijen zoals Mediametrix en Netratings besluiten in incidentele gevallen om deze reden sites niet op te nemen. Overigens had de webmaster op het moment van het besluit begrip voor onze beslissing.

Overigens beschouwen wij het bovenstaande als een 'non issue', aangezien op dit moment gebruik gemaakt wordt van een combinatie van online, telefonische en schriftelijke werving. Vrij inschrijven via onze website is niet meer mogelijk. Alleen door Multiscope geselecteerde personen kunnen nog inschrijven.

In het artikel worden ook twijfels geuit over de positie van Netdirect. Dit bedrijf verzorgt online campagnes. Indien geklikt wordt op de uiting van een adverteerder van Netdirect, leidt deze klik in vele gevallen naar de site van Netdirect, terwijl een adverteerder hier zijn informatie presenteert. Aangezien het Visiscan systeem rapporteert op domeinniveau, wordt in dit geval de site van Netdirect opgenomen. Wij benadrukken dat alleen echte bezoeken gemeten worden en niet zoals wel eens gedacht wordt 'de bannercalls'. Anders zouden bedrijven zoals Doubleclick, 24/7, Netplus en Webads onze ranglijsten aanvoeren.

Ter afsluiting wordt in het artikel gesuggereerd dat wij cijfers 'naar beneden bijgesteld hebben' naar aanleiding van de publicatie. Hiervan is absoluut geen sprake. Wel is er sprake van een trendbreuk in het Visiscan systeem, aangezien het panel juist in de voorgaande maanden volledig opnieuw is opgebouwd met 1.500 nieuwe leden. In het verleden betrof dit slechts 700 leden. Door het hogere aantal panelleden en een andere methode van werving zijn cijfers nu veel scherper en minder 'variabel'.

Multiscope investeert al drie jaar continu in de kwaliteit van het Visiscan systeem en staat volledig achter de gepresenteerde resultaten. Onze inspanningen hebben geleid tot een vaste klantenkring van een kleine honderd klanten, waaronder bedrijven zoals Advalue, Altavista, B.one, BOL, IDG, Ilse, McKinsey, Mediasynergy, Microsoft, OMD, PCM, Real Media, Result DDB, The Boston Consulting Group, Universal Media en Zon. Er is bovendien sprake van een hoge conversie proefabonnement-jaarabonnement, wat voor ons een belangrijke kwaliteitsindicator is.

Multiscope kent haar verantwoordelijkheid als het gaat om het leveren van nauwkeurige cijfers. Wij moedigen iedereen aan om de resultaten te leggen naast de eigen ervaringen en te beslissen of het Visiscan systeem voldoet aan uw informatiebehoefte. Alle informatie over het systeem kunt u vinden op http://www.multiscope.nl/diensten/website-metingen.html

Mis geen enkel persbericht

Ontvang persberichten voortaan per mail
Inschrijven op nieuwsbrief
Abonneer op nieuwsfeed
Inschrijven op nieuwsbrief

Bezoek ook:

Archief

- 2017

+ 2016

+ 2015

+ 2014

+ 2013

+ 2012

+ 2011

+ 2010

+ 2009

+ 2008

+ 2007

+ 2006

+ 2005

+ 2004

+ 2003

+ 2002

+ 2001

- 2000


                   Smart Media Monitor 2017: Digitaal mediagebruik in Nederland