Inloggen: | Panellid

Portalen en e-commerce sites domineren

 

's-Hertogenbosch - 08-12-2005. Online onderzoeksbureau Multiscope heeft op basis van haar website bereiksmetingsysteem Visiscan een analyse gemaakt van segmenten van websites. Uit de analyse blijkt dat 'Portalen' en 'E-commerce' websites de meeste bezoekers trekken. Daarnaast wordt de e-commerce categorie verder belicht in een zogenaamde 'Web Segment Grid', een nieuwe methodiek van Multiscope waarmee in één oogopslag de grootte en groei van een website segment kan worden geïdentificeerd.

Top 10 segmenten

Multiscope categoriseert alle websites welke door Visiscan gemeten worden. In totaal worden daarbij 11 categorieën met daaronder 52 segmenten onderscheiden. Onderstaande tabel toont de grootste segmenten, welke zijn gesorteerd op het aantal bezoekers dat de top 10 sites binnen dit segment maandelijks trekt.

top 10 segmenten internet
Portals, zoekmachines en indexen trekken veruit de meeste bezoekers. De top 10 websites in dit segment zijn samen goed voor 37,2 miljoen bezoekers. De overige segmenten liggen dicht bij elkaar. De e-commerce categorie is met de segmenten 'Thuiswinkelen', 'Particuliere Handelsplaats' en 'Loyalty en sales promotion' zeer ruim vertegenwoordigd.

Web Segment Grid - E-commerce

Web Segment Grid - E-commerce

Uit bovenstaande figuur blijkt dat er vier segmenten zijn die sneller groeien dan de markt. Het segment 'Supermarkten' groeit daarbij het hardst. Marktleiders binnen dit segment zijn Ah.nl, Aldi.nl en C1000.nl.

Het segment 'Thuiswinkelen' is het grootst. Marktleiders hier zijn Nl.bol.com, Vistaprint.nl en Wehkamp.nl. Particuliere handelsplaatsen volgen op de voet. Toonaangevende sites zijn Marktplaats.nl, Ebay.nl en Speurders.nl.

Het segment 'Productvergelijking' maakt een goede kans om verder door te groeien. Websites in dit segment trekken samen meer dan 10 miljoen bezoekers per maand en groeien ook nog eens met 36% per jaar. De top 3 binnen dit segment wordt gevormd door Kelkoo.nl, Kieskeurig.nl en Vergelijk.nl.

De segmenten 'Energie en water' en 'Automotive2' worden door slechts een klein deel van de Nederlandse internet populatie bezocht. Daarbij komt nog eens dat dergelijke sites duidelijk minder snel groeien dan de markt.

Uitleg Web Segment Grid

De Web Segment Grid is een methode om de onderlinge verhoudingen en ontwikkelingen binnen een bepaald web interesse gebied eenvoudig en doorlopend te volgen. Uit de Web Segment Grid blijkt in één oogslag welke websegmenten het hoogste bezoekersvolume hebben en welke segmenten de grootste groei weten te bereiken

Op de verticale as staat het aantal maandelijkse bezoekers dat de top 10 websites binnen een segment maandelijks trekt (opgeteld, niet ontdubbeld). Op de horizontale as staat de procentuele groei die het segment op dit moment op jaarbasis weet te bereiken. Beide assen snijden elkaar bij 29% jaargroei, dit is tegelijkertijd de gemiddelde jaargroei binnen alle 52 websegmenten. Een categorie die links van de verticale as staat groeit dus minder dan het marktgemiddelde.

Het groeipercentage is gebaseerd op de intrinsieke groei van een segment. Hierbij wordt de relatieve groei van het aantal internetgebruikers in Nederland (extrinsieke groei) uit het percentage gehaald.

Over Multiscope Visiscan

Multiscope Visiscan is hét online bereiksonderzoek voor websites. De dataverzameling verloopt volledig geautomatiseerd via een representatief panel van 1.500 Nederlandse internetgebruikers. Dit panel is voorzien van geavanceerde logsoftware, die realtime en op continue basis registreert welke websites de panelleden bezoeken. Met de gehanteerde methodiek kunnen middelgrote en grote Nederlandse websites volgens een eenduidige en objectieve standaard met elkaar vergeleken worden. Voor deze vergelijking wordt het criterium van 'unieke bezoekers' gehanteerd. Multiscope Visiscan is bij uitstek geschikt voor selectie van websites voor online advertising, benchmarking, concurrentieanalyse of onafhankelijke trendanalyses. Voor meer informatie zie:
http://www.multiscope.nl/visiscan.phtml



1Totaal bezoekers top 10 opgeteld, niet ontdubbeld.
2 Hieronder zijn de segmenten 'Automotive - occasions' en 'Automotive - divers' gegroepeerd. Hiervoor is gekozen omdat gaandeweg het jaar enkele sites verplaatst zijn tussen deze categorieën.


Mis geen enkel persbericht

Ontvang persberichten voortaan per mail
Inschrijven op nieuwsbrief
Abonneer op nieuwsfeed
Inschrijven op nieuwsbrief

Bezoek ook:

Archief

- 2017

+ 2016

+ 2015

+ 2014

+ 2013

+ 2012

+ 2011

+ 2010

+ 2009

+ 2008

+ 2007

+ 2006

- 2005

+ 2004

+ 2003

+ 2002

+ 2001

+ 2000


  Smart Home Monitor: het onderzoek naar de status van domotica in Nederland