Inloggen: | Panellid

Segmentatie Nederlandse internetgebruikers

's-Hertogenbosch - 08-05-2002. Online onderzoeksbureau Multiscope heeft samen met Merien B.V. negen verschillende types internetgebruikers geïdentificeerd. Ruim 80% van alle Nederlandse internetgebruikers (6,8 miljoen gebruikers) blijkt te behoren tot deze types.

Het onderzoek werd uitgevoerd in het licht van de verschuiving op internet van gratis naar betaalde diensten. Om betaling voor een webdienst te kunnen vragen, is het belangrijk dat deze dienst een zo specifiek mogelijke groep gebruikers in ruime mate aanspreekt. Segmentatie is daarbij één van de belangrijkste hulpmiddelen.

"Aangezien internet steeds verder ingeburgerd raakt, zie je dat verschillende groepen gebruikers ook duidelijk verschillende eisen gaan stellen. Ontwikkelaars, zeker van betaalde diensten, moeten daar rekening mee houden. Als je momenteel een betaalde dienst voor de hele internet populatie wilt introduceren, zijn je marketing kosten hoog en is de kans op succes klein. Je moet je publiek leren kennen voordat je begint"; aldus Merien ten Houten.

De 9 types die Multiscope en Merien B.V. hebben geïdentificeerd zijn:

Personas voor internet

1. Infoseeker - 1.300.000 gebruikers


infoseeker
De groep 'infoseekers' bevat relatief veel vrouwen van in de dertig zonder hogere opleiding. De infoseeker gebruikt het internet functioneel en ziet het vooral als een nieuwsbron en naslagwerk. E-mail en gericht surfen zijn kernwoorden. Inkomens binnen de groep zijn beneden modaal. Infoseekers verrichten weinig aankopen via het internet en zijn niet in het bezit van een creditcard. Zij kiezen voor een gratis internet account via een modem.


2. Professional - 1.000.000 gebruikers


De 'professional' is relatief vaker een hoog opgeleide man van in de twintig met een bovenmodaal inkomen. Hij is altijd op zoek naar de laatste nieuwigheden en technieken en onderscheidt zich doordat hij veel downloadt. Internet is voor hem een naslagwerk. De professional is in het bezit van een creditcard en koopt ook online. Professionals zijn (zeer) ervaren gebruikers die breedband toegang tot het internet hebben.
professional

3. Soapie - 1.000.000 gebruikers


soapie
Tot de groep 'soapies' behoren veel vrouwen van in de dertig, die niet hoger opgeleid zijn dan MBO. Zij zien het internet vooral als een gratis medium vol vermaak. Zij hebben weinig ervaring op het internet en raken snel de weg kwijt. Evenals de infoseeker maakt dit type vaak verbinding met een gratis account via een modem.


4. Chatterbox - 900.000 gebruikers


De 'chatterbox' is vaak een vrouwelijke teenager zonder al te veel ervaring met internet. Communiceren en entertainment zijn de belangrijkste redenen waarom men internet gebruikt. Dit type is vaak en lang online. Chatten en gericht surfen zijn daarbij de belangrijkste bezigheden. Het percentage dat online koopt of een creditcard bezit is relatief laag.
chatterbox

5. Functionalist - 800.000 gebruikers


functionalist
De 'functionalist' is te typeren als een man van middelbare leeftijd met een hoge opleiding en dito inkomen. Hij gebruikt het internet functioneel en als nieuwsbron. Telebankieren is populair onder deze groep. Hij is vaak in het bezit van een creditcard en koopt ook regelmatig online. Ondanks het feit dat het een ervaren gebruiker betreft, kiest hij voor een gratis internet account.


6. Yup - 800.000 gebruikers


De 'yup' kan gekenschetst worden als een man van in de dertig met een universitaire opleiding en een bovengemiddeld inkomen. Zijn internetgebruik is breed (nieuwsbron, naslagwerk en communicatiemiddel). Deze groep is ook geïnteresseerd in de nieuwste snufjes en technieken. De yup heeft de beschikking over een creditcard en koopt ook online. Deze ervaren gebruiker kiest voor een breedbandverbinding.
yup

7. Young housewife - 400.000 gebruikers


housewife
Deze vrouw in haar twintiger jaren is relatief vaker laag opgeleid en heeft een lager dan gemiddeld inkomen. Het internet is voor haar vooral een bron van vermaak. Zij is vaak en lang online en jaagt daarbij op koopjes of speelt spelletjes op het web. Het zijn nieuwkomers op het internet. Zij kiezen echter wel voor een breedband verbinding. Creditcard bezit is laag en online aankopen worden niet vaak verricht.


8. Conversationalist - 300.000 gebruikers


Mannen en vrouwen zijn ongeveer gelijk vertegenwoordigd in deze groep. Het betreft vaak personen in de leeftijd tussen 45 en 65 met een lager dan gemiddeld inkomen. De 'conversationalist' ziet het internet vooral als communicatiemiddel, maar gebruikt het ook voor hobby's en verzamelingen. De conversationalist e-mailt veel en participeert ook in online forums en nieuwsgroepen. Het betreft ervaren gebruikers met een breedband verbinding. De groep is gewend om online aankopen te verrichten.
conversionalist

9. Specialist - 300.000 gebruikers


specialist
'Specialisten' kunnen gekenmerkt worden als mannen van in de twintig. Het internet is voor hen één grote hobby. Hij gebruikt het internet als naslagwerk en nieuwsbron en speurt daarbij naar nieuwigheden, nieuws en de laatste gadgets. De specialist surft gericht en leest ook forums en nieuwsgroepen. Ook deze ervaren gebruiker surft via een breedbandverbinding.


Onderzoeksmethode

In totaal werkten meer dan 3.000 respondenten mee aan een online vragenlijst. De respondenten werd gevraagd een aantal demografische en internet vragen te beantwoorden. Iedere respondent wordt zo beschreven door een aantal typerende kenmerken. Door middel van een geavanceerde 'clusteranalyse' is bepaald hoe veel en welke groepen (clusters) er te onderscheiden zijn. Meer informatie over de onderzoeksmethode is beschikbaar via Elke de Quay (elke@multiscope.nl).

Meer informatie

Meer informatie over dit onderzoek kunt u vinden op de site van Multiscope (www.multiscope.nl). In het rapport 'Money Making Digital Media & Services' bevinden zich een groot aantal interessante gegevens, die nog niet gepubliceerd zijn. Een volledige Engelstalige rapportage is beschikbaar voor 995 (excl. B.T.W.).

Over Merien B.V.

Merien B.V. is een jong en onafhankelijk adviesbureau op mediagebied. Merien B.V. is opgericht door Merien ten Houten, voormalig directeur en nu commissaris van ilse media.

Over Multiscope

Multiscope is een toonaangevend online onderzoeksbureau, gespecialiseerd in het uitvoeren van online onderzoek & enquêtes, website bereiksmeting en internet rapporten. Multiscope heeft de beschikking over een onderzoekspanel van meer dan 100.000 Nederlandse internetgebruikers. Daarnaast werkt Multiscope samen met ongeveer 25 succesvolle Nederlandse websites, welke als onderzoekspartners fungeren.

Mis geen enkel persbericht

Ontvang persberichten voortaan per mail
Inschrijven op nieuwsbrief
Abonneer op nieuwsfeed
Inschrijven op nieuwsbrief

Bezoek ook:

Archief

- 2017

+ 2016

+ 2015

+ 2014

+ 2013

+ 2012

+ 2011

+ 2010

+ 2009

+ 2008

+ 2007

+ 2006

+ 2005

+ 2004

+ 2003

- 2002

+ 2001

+ 2000


  Smart Home Monitor: het onderzoek naar de status van domotica in Nederland