Inloggen: | Panellid

Smartwatch interessante ontwikkeling voor Nederlanders

’s-Hertogenbosch – 25 september 2014. Nederlanders zijn bekend en geïnteresseerd in een smartwatch. Vier op de vijf Nederlanders zijn ermee bekend. Vier op de tien consumenten zijn zelfs geïnteresseerd in een smartwatch, vooral omdat het handig en makkelijk is. De verwachting is dat er in 2016 ruim 3,5 miljoen Nederlanders met een smartwatch rondlopen. Dit blijkt uit marktonderzoek onder 1.008 Nederlandse consumenten door onderzoeksbureau Multiscope.

Vier op de vijf bekend met smartwatch

Vier op de vijf Nederlanders hebben weleens gehoord van een smartwatch. De helft van de Nederlanders (53%) weet ook daadwerkelijk wat het is. Vooral mannen (64%) en consumenten in de leeftijd van 18 tot en met 49 jaar (60%) zijn bekend met dit device. Een smartwatch is in mindere mate bekend bij vrouwen (43% bekend) en ouderen (46% bekend).

Verwachting: in 2016 ruim 3,5 miljoen smartwatches in gebruik

Bijna vier op de tien (38%) Nederlanders zijn geïnteresseerd in een smartwatch. Met name mannen (46%) hebben hierin interesse. Consumenten zijn vooral geïnteresseerd, omdat het handig/makkelijk is en informatie altijd binnen handbereik is. De helft van de geïnteresseerden (53%, ofwel 19% van de Nederlanders) verwacht binnen nu en een jaar een smartwatch te kopen. Eén op de acht geïnteresseerden verwacht er binnen een half jaar al één te kopen. Voor consumenten is de ideale prijsstelling tussen de € 100 en € 125. Consumenten verwachten dat over twee jaar 27% van de Nederlanders (18 jaar en ouder) gebruik maakt van een smartwatch. Dit betekent dat in 2016 ruim 3,5 miljoen Nederlanders een smartwatch gebruiken.

Smartwatch nuttig voor “quantified self”

Navigatie gebruiken op een smartwatch is voor consumenten de meest interessante toepassing. Het biedt de mogelijkheid om op elk moment middels een device dat binnen handbereik is navigatie te gebruiken. Twee op drie consumenten geeft aan navigatie op een smartwatch (zeer) interessant te vinden. Ook voor de trend van “quantified self” (het monitoren en inzichtelijk maken van onder andere lichaamsfuncties) is het een interessant hulpmiddel. Vooral het monitoren van gezondheid, zoals hartslag, zuurstofgehalte en bloeddruk vindt men (zeer) interessant (56%).

Minder interessante features van een smartwatch zijn de mogelijkheden om foto's of video's te maken, e-mail te ontvangen en te versturen, het gebruik van social media apps en surfen op internet.

Smartwatch veiliger dan smartphone, mogelijk risico in het verkeer

Ongeveer de helft van de consumenten ziet de smartwatch als een positieve ontwikkeling. Positieve geluiden zijn dat het veiliger kan zijn dan een smartphone en het goed is voor het monitoren van de gezondheid. Daarnaast vindt men dat het goed is voor consumenten om mee te gaan met de tijd en met nieuwe technologieën.

Consumenten die negatief staan ten opzichte van de smartwatch geven aan dat het afleidt. Daarmee kan het bijvoorbeeld in het verkeer zorgen voor gevaarlijke situaties, doordat gebruikers regelmatig op de pols kijken. Daarnaast zijn ze ook bang voor minder persoonlijke aandacht ofwel sociaal contact van smartwatchgebruikers richting de medemens.

Methodiek en verantwoording

De cijfers uit dit marktonderzoek zijn tot stand gekomen door een grootschalige representatieve peiling onder het Multiscope online consumentenpanel, waarbij 1.008 consumenten het onderzoek volledig hebben ingevuld.

Over Multiscope

Multiscope is toonaangevend op het gebied van online marktonderzoek en panels. Het bedrijf voert landelijk representatief marktonderzoek uit via haar consumentenpanel (140.000+ leden), B2B panel (70.000+ leden) en een negental gespecialiseerde doelgroepenpanels. Tevens ondersteunt Multiscope opdrachtgevers met de opbouw, beheer en exploitatie van eigen panels en levert het software voor online marktonderzoek. Daarnaast loopt Multiscope voorop op het terrein van social media research. Met Momentum levert Multiscope een tool waarmee data uit social media verzameld, geanalyseerd en gerapporteerd wordt.

Mis geen enkel persbericht

Ontvang persberichten voortaan per mail
Inschrijven op nieuwsbrief
Abonneer op nieuwsfeed
Inschrijven op nieuwsbrief

Bezoek ook:

Archief

- 2017

+ 2016

+ 2015

- 2014

+ 2013

+ 2012

+ 2011

+ 2010

+ 2009

+ 2008

+ 2007

+ 2006

+ 2005

+ 2004

+ 2003

+ 2002

+ 2001

+ 2000


                   Smart Media Monitor 2017: Digitaal mediagebruik in Nederland