Inloggen: | Panellid

Sterk merk scoort op internet

´s-Hertogenbosch - 29-09-2006. Online onderzoeksbureau Multiscope heeft de naamsbekendheid onderzocht van de 1.000 best bezochte Nederlandse websites. Uit dit Visiscan onderzoek onder ruim 14.000 respondenten blijkt dat sterke merken ook vaak op internet een toonaangevende positie innemen.

Google meest bekende website

Uit de analyse blijkt dat google.nl van alle Nederlandse websites de hoogste geholpen naamsbekendheid heeft. Marktplaats.nl en startpagina.nl volgen op de voet. Een hoge naamsbekendheid resulteert vaak ook in een hoog bezoekersaantal. Vijf van de tien sites in deze top 10 zijn de marktleider in hun segment gemeten naar unieke bezoekers. Dit geldt niet voor startpagina.nl, kpn.com, ilse.nl, nl.bol.com en ebay.nl.

Top 10 Naamsbekendheid

Leiders naamsbekendheid per segment

Multiscope rapporteert naast overall ranglijsten ook binnen 52 verschillende website segmenten. In de tabel hierna zijn de nummer 1 websites naar naamsbekendheid per segment gepresenteerd.

Leiders Naamsbekendheid

De meeste marktleiders zijn merken die hun naam reeds gevestigd hadden voor de opkomst van het internet. Zij slagen er blijkbaar goed in om de merkbekendheid te converteren naar website bekendheid. Ongeveer eenderde van de websites in de bovenstaande tabel betreft zogenaamde 'internet merken'. Wat verder opvalt is dat de geholpen naamsbekendheid van de leidende websites per segment sterkt uiteenloopt (van 16,1% voor ongein.nl tot 97,1% voor google.nl).

Methode van onderzoek

De resultaten zijn afkomstig uit het Visiscan naamsbekendheid en waarderingsonderzoek. Ieder kwartaal nemen meer dan 10.000 leden van het Multiscope panel deel aan het onderzoek. Multiscope ondervraagt deze groep over de 20 best bezochte websites binnen de 52 Multiscope Visiscan segmenten. De meting is representatief voor de Nederlandse internet populatie. Multiscope rapporteert binnen het onderzoek de volgende variabelen: spontane naamsbekendheid, top of mind naamsbekendheid, geholpen naamsbekendheid, breinconcurrenten, voorkeur en waardering (rapportcijfer).

Over Multiscope Visiscan

Multiscope Visiscan is een online benchmark onderzoek voor Nederlandse websites. Het onderzoek brengt de naamsbekendheid, bereik en waardering van de top 1000 websites van Nederland in kaart. Klanten kunnen met de gehanteerde methodiek websites vergelijken volgens een onafhankelijke standaard. Multiscope Visiscan meet het bereik via een landelijk representatief panel en registreert van deze groep doorlopend het surfgedrag. Multiscope Visiscan meet eveneens naamsbekendheid en waardering op kwartaalbasis onder minimaal 10.000 respondenten uit haar online panel.

1 Geholpen naamsbekendheid van de website.

Mis geen enkel persbericht

Ontvang persberichten voortaan per mail
Inschrijven op nieuwsbrief
Abonneer op nieuwsfeed
Inschrijven op nieuwsbrief

Bezoek ook:

Archief

- 2017

+ 2016

+ 2015

+ 2014

+ 2013

+ 2012

+ 2011

+ 2010

+ 2009

+ 2008

+ 2007

- 2006

+ 2005

+ 2004

+ 2003

+ 2002

+ 2001

+ 2000


  Smart Home Monitor: het onderzoek naar de status van domotica in Nederland