Inloggen: | Panellid

Top 20 sites van 2010

's-Hertogenbosch - 16 december 2010. Voor het elfde achtereenvolgende jaar heeft online onderzoeksbureau Multiscope haar ranglijst opgesteld van de best bezochte Nederlandse sites. De nummer 1 positie is net als de voorgaande 5 jaar voor Google.nl. In de top 5 vinden geen verschuivingen plaats ten opzichte van vorig jaar.

De Toppers

Google.nl bereikt met haar zoekmachine 98% van alle Nederlandse internetgebruikers. Het bereik van Youtube.com, eigendom van Google, stijgt van 72% naar 82%. Hyves.nl is met een derde plaats de hoogst genoteerde site van Nederlandse origine. Nieuwkomers in de top 20 zijn Facebook.com en Anwb.nl.

Facebook.com maakt zijn debuut in de top 20 met een tiende plaats. Vorig jaar stond het sociale netwerk nog op de 56e plaats, het zet hiermee de opmars waar het mee bezig is door. Anwb.nl keert na een jaar afwezigheid weer terug in de top 20. Buienradar.nl, Nl.wikipedia.org en Detelefoongids.nl stijgen allen 1 plaatsje binnen de Top 20, Microsoft.com en Nu.nl stijgen 2 plaatsen. Grootste stijger is echter Hema.nl (64) met een stijging van 117 posities.

Top 20 sites 2010


Dalende posities

De meeste sites in de top 20 laten over 2010 een groei zien in hun bereik. Startpagina.nl verliest het meeste terrein, van 42,6% naar 40,2%. Rabobank.nl en Rtl.nl verliezen hun positie in de top 20. Verder dalen Marktplaats.nl, Msn.com, Wehkamp.nl, KPN.com, Neck.nl en Startpagina.nl één of meerdere plaatsen binnen de top 20.

Methodiek en verantwoording

De dit jaar gepresenteerde ranglijst is wederom gebaseerd op 12 verschillende maandranglijsten voor 'grouped sites1'. De methodiek is daarmee exact gelijk aan die van voorgaande jaren. Twee criteria zijn gebruikt om de volgorde van de ‘top 20 sites van 2010’ te bepalen. Allereerst is gekeken hoe vaak een betreffende site in de maanden december 2009 t/m november 2010 in de uitgebreide top 100 ranglijst van Multiscope vertegenwoordigd was. Sites die 12 keer in de uitgebreide ranglijst voorkomen, staan per definitie hoger in de ranking dan sites die maar 11 keer in de uitgebreide ranglijst voorkomen. Daarna is gesorteerd op het gemiddeld aantal unieke bezoekers per maand om de verdere ranking te bepalen. De ranglijst die op deze manier tot stand komt, bevat alle sites die tot de vaste waarden in de Multiscope Visiscan top 100 gerekend kunnen worden, gesorteerd naar unieke bezoekers.

Over Multiscope Visiscan

Multiscope Visiscan is een online benchmark onderzoek voor Nederlandse websites. Het onderzoek brengt de naamsbekendheid, bereik en waardering van de top 1000 websites van Nederland in kaart. Klanten kunnen met de gehanteerde methodiek websites vergelijken volgens een onafhankelijke standaard. Multiscope Visiscan meet het bereik via een landelijk representatief panel en registreert van deze groep doorlopend het surfgedrag. Multiscope Visiscan meet eveneens naamsbekendheid en waardering op kwartaalbasis onder minimaal 10.000 respondenten uit haar online panel.


1 In deze ranglijst worden verschillende url's samengevoegd welke duidelijk bij elkaar horen. Voorbeelden van een grouping zijn:
  • verschillende subdomeinen van éénzelfde hoofddomein (vb: info.multiscope.nl en onderzoek.multiscope.nl wordt multiscope.nl)
  • dezelfde sites met of zonder www. ervoor (vb: www.multiscope.nl, multiscope.nl en www1.multiscope.nl wordt multiscope.nl)
  • sites met exact dezelfde content maar met een ander hoofddomein (vb: www.visiscan.nl en www.multiscope.nl wordt multiscope.nl)
  • of sites met exact gelijke 'branding' maar met een andere extensie/domeinnaam (vb: onderzoek.multiscope.net en software.multiscope.nl wordt multiscope.nl)
Van het opnieuw gedefinieerde hoofddomein wordt een ongedupliceerd bereik berekend.






Mis geen enkel persbericht

Ontvang persberichten voortaan per mail
Inschrijven op nieuwsbrief
Abonneer op nieuwsfeed
Inschrijven op nieuwsbrief

Bezoek ook:

Archief

- 2017

+ 2016

+ 2015

+ 2014

+ 2013

+ 2012

+ 2011

- 2010

+ 2009

+ 2008

+ 2007

+ 2006

+ 2005

+ 2004

+ 2003

+ 2002

+ 2001

+ 2000


                   Smart Media Monitor 2017: Digitaal mediagebruik in Nederland