Inloggen: | Panellid

Vrije dag Pinksteren ruilen voor Bevrijdingsdag

’s-Hertogenbosch – 15 mei 2013. Met de komende pinksterdagen komt een einde aan de feest- en vrije dagen die we ieder jaar in deze periode vieren. Maar wat vindt Nederland eigenlijk van de huidige opzet van feestdagen? Zouden we het liever anders zien? Marktonderzoekbureau Multiscope vroeg het 1.000 Nederlanders. Wat blijkt? Het liefst zouden we Tweede Pinksterdag inruilen voor een vaste vrije dag op 5 mei, Bevrijdingsdag.

Kerst meest geliefd

Kerstmis vinden we het leukste feest van het jaar. Een ruime meerderheid (59%) kijkt jaarlijks het meest uit naar deze dagen. Kerstmis wordt gevolgd door Oud en Nieuw en Koninginnedag, wat we vanaf volgend jaar vieren als Koningsdag. Hemelvaart en Pinksteren zijn de minst populaire feestdagen. 15% van de ondervraagden heeft geen voorkeur voor een feestdag.

“Feestdagen onderzoek Nederland”

Vrije dagen ruilen

Niet alle feestdagen zijn jaarlijks vrije dagen, en vooral van Bevrijdingsdag vinden we dat jammer. 45% van de ondervraagden heeft graag ieder jaar vrij op 5 mei. Andere dagen die we graag als vrije dag zien zijn Goede Vrijdag en 4 mei, Dodenherdenking. De - in de rest van Europa veel gevierde - Dag van de Arbeid komt op de vierde plaats. En als we dan een andere vrije dag moeten inleveren, dan het liefst Tweede Pinksterdag. De minst populaire feestdag, Hemelvaart, komt op de tweede plaats.

Tevreden met hoe het is

Al met al zijn we redelijk tevreden met hoe de feest- en vrije dagen in Nederland geregeld zijn. Wel zien we ruimte voor aanpassingen. Zo wisselt ongeveer de helft van de ondervraagden sommige verplichte vrije dagen graag in voor dagen naar eigen keuze. Ook vindt ruim een kwart dat de feestdagen meer gelijk getrokken moeten worden met andere landen binnen Europa. Eenzelfde aantal mensen vindt dat de feestdagen meer verspreid mogen worden over het jaar, in plaats van zoals nu waarbij de dagen vooral vallen rond april/mei en december. En, wellicht niet heel verrassend, slechts 6% van de ondervraagden vindt dat we in Nederland teveel vrije feestdagen hebben.

Methodiek en verantwoording

De cijfers uit dit marktonderzoek zijn tot stand gekomen door een grootschalige peiling onder het Multiscope online consumentenpanel, waarbij in totaal 1.000 leden het onderzoek volledig hebben ingevuld. Het onderzoek is representatief voor de online populatie.

Over Multiscope

Multiscope is toonaangevend op het gebied van online marktonderzoekpanels. Het bedrijf voert landelijk representatief marktonderzoek uit via haar consumentenpanel (140.000+ leden), B2B panel (70.000+ leden) en een zevental gespecialiseerde doelgroepenpanels. Tevens ondersteunt Multiscope opdrachtgevers met de opbouw, beheer en exploitatie van eigen panels en levert het software voor online markonderzoek. Daarnaast loopt Multiscope voorop op het terrein van social media research. Met Momentum levert Multiscope een tool waarmee data uit social media verzameld, geanalyseerd en gerapporteerd wordt.





Mis geen enkel persbericht

Ontvang persberichten voortaan per mail
Inschrijven op nieuwsbrief
Abonneer op nieuwsfeed
Inschrijven op nieuwsbrief

Bezoek ook:

Archief

- 2017

+ 2016

+ 2015

+ 2014

- 2013

+ 2012

+ 2011

+ 2010

+ 2009

+ 2008

+ 2007

+ 2006

+ 2005

+ 2004

+ 2003

+ 2002

+ 2001

+ 2000


  Smart Home Monitor: het onderzoek naar de status van domotica in Nederland