Inloggen: | Panellid

Website bezoeker moeilijk te binden

's-Hertogenbosch - 8 maart 2007. Internetgebruikers voelen zich niet snel thuis bij één en dezelfde website. Dit blijkt uit Visiscan onderzoek van Multiscope onder ruim 13.000 Nederlandse internetgebruikers. Voor slechts 25 van de top 1.000 websites spreekt meer dan 10% van de bezoekers een duidelijke voorkeur uit.

Top 20 websites naar voorkeur

De volgende 20 websites slagen er het best in om een voorkeurspositie te behalen bij de bezoekers in hun segment. Om deze reden hebben zij een sterke positie ten opzichte van de directe concurrentie en zijn zij minder gevoelig voor bezoekersdalingen als gevolg van nieuwe spelers in hun segment:

Top 20 websites naar voorkeur

Concurrentie is slechts een muisklik verder

De onderzoeksresultaten laten duidelijk zien dat slechts een klein deel van de websites kan rekenen op duurzame loyaliteit:
- voorkeur 1% of lager
- voorkeur 1% - 5%
- voorkeur 5% - 10%
- voorkeur > 10%
-> 78% van de top 1.000 websites
-> 17% van de top 1.000 websites
-> 3% van de top 1.000 websites
-> 3% van de top 1.000 websites
Dit leidt in veel segmenten dan ook tot een voortdurende en zeer intensieve concurrentie.

Wat betekent voorkeur?

Het voorkeurspercentage is een nieuw criterium dat door Multiscope is geïntroduceerd om websites te evalueren. Samen met de naamsbekendheid, het bereik en de waardering (rapportcijfer) geeft het een compleet beeld van de kracht en potentie van een online merk of concept. Hoe hoger het voorkeurspercentage, hoe minder bezoekers genegen zullen zijn om te switchen naar een concurrerende website in hetzelfde segment.

Een percentage van 71% zoals bij Google, betekent dat 71% van de bezoekers binnen het segment 'Portals, zoekmachines en indexen' te kennen geven dat Google hun favoriete website is binnen dit segment. Voor een exacte definitie kunt u onze begrippenlijst raadplegen.

Methode van onderzoek

De resultaten zijn afkomstig uit het Visiscan naamsbekendheid en waarderingsonderzoek. Ieder kwartaal nemen meer dan 10.000 leden van het Multiscope panel deel aan het onderzoek. Multiscope ondervraagt deze groep over de 20 best bezochte websites binnen de 52 Multiscope Visiscan segmenten. De meting is representatief voor de Nederlandse internet populatie. Multiscope rapporteert binnen het onderzoek de volgende variabelen: spontane naamsbekendheid, top of mind naamsbekendheid, geholpen naamsbekendheid, breinconcurrenten, voorkeur en waardering (rapportcijfer).

Over Multiscope Visiscan

Multiscope Visiscan is een online benchmark onderzoek voor Nederlandse websites. Het onderzoek brengt de naamsbekendheid, bereik en waardering van de top 1000 websites van Nederland in kaart. Klanten kunnen met de gehanteerde methodiek websites vergelijken volgens een onafhankelijke standaard. Multiscope Visiscan meet het bereik via een landelijk representatief panel en registreert van deze groep doorlopend het surfgedrag. Multiscope Visiscan meet eveneens naamsbekendheid en waardering op kwartaalbasis onder minimaal 10.000 respondenten uit haar online panel.




Mis geen enkel persbericht

Ontvang persberichten voortaan per mail
Inschrijven op nieuwsbrief
Abonneer op nieuwsfeed
Inschrijven op nieuwsbrief

Bezoek ook:

Archief

- 2017

+ 2016

+ 2015

+ 2014

+ 2013

+ 2012

+ 2011

+ 2010

+ 2009

+ 2008

- 2007

+ 2006

+ 2005

+ 2004

+ 2003

+ 2002

+ 2001

+ 2000


                   Smart Media Monitor 2017: Digitaal mediagebruik in Nederland