Inloggen: | Panellid

Facebook gebruik daalt in 2015

’s-Hertogenbosch – 18 februari 2015. Facebook is in 2014, net als in voorgaande jaren het populairste social media netwerk. Desondanks verwachten consumenten dat ze in 2015 minder gebruik gaan maken van Facebook. Het gebruik van LinkedIn en Instagram is in 2014 toegenomen en groeit ook door in 2015. Dit blijkt uit marktonderzoek onder ruim 8.700 Nederlandse consumenten door onderzoeksbureau Multiscope.

Gebruik Facebook onder druk

Ruim negen op de tien Nederlanders (92%) heeft minimaal één account op social media. Facebook is het bekendste en populairste social media netwerk in 2014. Ondanks de huidige populariteit van Facebook lijkt het gebruik te gaan afnemen. Dertien procent van de gebruikers verwacht Facebook komend jaar minder vaak te gaan gebruiken. Daarentegen verwacht slechts 6% het meer te gaan gebruiken. Met name 18 tot 34 jarigen geven aan dat hun gebruik waarschijnlijk gaat dalen.

LinkedIn, Instagram en Pinterest winnen terrein

Het aantal Nederlanders met een LinkedIn profiel is in 2014 gestegen tot 45%. Daarbij verwachten ze LinkedIn vaker te gaan gebruiken in 2015. Ook Instagram en Pinterest kunnen groei verwachten in 2015. In 2014 had 11% procent een profiel op Instagram. Bijna een kwart van de Instagrammers denkt het meer te gaan gebruiken, slechts één op de tien verwacht Instagram minder te gebruiken in 2015. Onder de Pinterest gebruikers (13% van de consumenten) denkt één op de vijf het vaker te gaan gebruiken, tegenover bijna één op de tien die het minder vaak gaat gebruiken. Pinterest is vooral een populair netwerk onder vrouwen. Vier op de vijf Pinterest gebruikers is namelijk een vrouw.

Social Media in Nederland in 2014

Social media heeft belangrijke plaats in maatschappij

Volgens drie op de vijf social media gebruikers is berichtgeving op social media in staat om de publieke opinie te beïnvloeden. Voor 40% van de gebruikers heeft social media hun leven verrijkt. Daarentegen geeft bijna één op de vijf social media gebruikers aan dat ze minder live contact hebben als gevolg van social media. Contact onderhouden met vrienden en familie (62%) en oude bekenden (44%) zijn de belangrijkste redenen om social media te gebruiken. Daarnaast zijn het delen en bekijken van foto’s (39%) en filmpjes (28%) belangrijke redenen. En voor 32% is het gewoon een aangenaam tijdverdrijf. Dit blijkt ook wel, omdat 59% van de social media gebruikers aangeeft zelden of nooit een bericht te posten. Zij lezen vooral berichten van andere gebruikers. Slechts 14% van de social media gebruikers is een actieve poster.

Methodiek en verantwoording

De cijfers uit dit marktonderzoek zijn tot stand gekomen door een grootschalige peiling onder het Multiscope online consumentenpanel, waarbij in totaal 8.749 leden het onderzoek volledig hebben ingevuld. Het onderzoek is representatief voor de online populatie.

Over Multiscope

Multiscope is toonaangevend op het gebied van online marktonderzoek. De diensten van Multiscope brengen voor opdrachtgevers de behoeften, wensen en meningen van de doelgroep in kaart. Dit kan met het consumentenpanel, B2B panel, Multiscope Themarapporten en software voor online marktonderzoek (Socratos) en social media research (Momentum).

1Het percentage van de internetpopulatie dat deze social media website kent. (geholpen naamsbekendheid)
2Het percentage van de internetpopulatie dat zegt een profiel / lidmaatschap bij deze social media website te hebben.
3Het percentage van de internetpopulatie dat zegt deze social media website in de afgelopen maand te hebben gebruikt.
4Het aantal uren dat men zegt actief gebruik te maken van deze social media website. (uren per week)
5Het verschil in percentage van de huidige gebruikers dat verwacht in het komende jaar meer of minder gebruik te maken van deze social media website.

Mis geen enkel persbericht

Ontvang persberichten voortaan per mail
Inschrijven op nieuwsbrief
Abonneer op nieuwsfeed
Inschrijven op nieuwsbrief

Bezoek ook:

Archief

- 2017

+ 2016

- 2015

+ 2014

+ 2013

+ 2012

+ 2011

+ 2010

+ 2009

+ 2008

+ 2007

+ 2006

+ 2005

+ 2004

+ 2003

+ 2002

+ 2001

+ 2000


  Smart Home Monitor: het onderzoek naar de status van domotica in Nederland