Inloggen: | Panellid

Persoonlijke foto’s vaak ongewenst op internet

’s-Hertogenbosch – 28 januari – Ruim vier op de tien Nederlanders (43%) staan weleens online op een foto die ze liever niet op internet hadden gezien. Daarentegen vraagt een kwart nooit toestemming aan anderen om de foto te plaatsen. In Nederland is 2% weleens slachtoffer geweest van identiteitsfraude middels een foto. Zes op de tien houden er rekening mee dat dit kan gebeuren. Dit blijkt uit marktonderzoek van onderzoeksbureau Multiscope onder 1.010 Nederlanders.

Ongewenst online

Vier op de tien Nederlanders staan weleens ongewenst op een foto op internet. De helft doet er echter vervolgens niets mee. De andere helft vraagt aan degene die het geplaatst heeft de foto te verwijderen. In bijna negen van de tien gevallen ging het om een foto op Facebook. Zes op de tien Nederlanders houden rekening met het feit dat dit kan gebeuren. Ze proberen dit te voorkomen door middel van het ontwijken van fotomomenten of het aanzetten van een tijdlijncontrole op Facebook.

“Ik stond op een foto op Facebook waar ik in aangeschoten toestand op stond”
Bas uit Rotterdam


Plaatsen van foto’s heel normaal

Driekwart van Nederland plaatst weleens een foto op internet. 44% plaatst ook weleens een foto van kinderen online. Een kwart vraagt echter nooit van tevoren toestemming om de foto te plaatsen als iemand anders op de foto staat. Zes op de tien mensen denken dat het niet is toegestaan om zonder toestemming een foto te maken in een openbare ruimte waar andere mensen op staan. Dit mag echter in veel gevallen wel.

Gevolgen niet altijd bekend

Een kwart van Nederland houdt nooit rekening met eventuele misbruik bij het plaatsen van een foto op internet of social media. Toch gebeurt het wel; 2% is weleens slachtoffer geweest van identiteitsfraude. Bijna één op de tien Nederlanders kent wel iemand in zijn of haar omgeving wiens foto is misbruikt.

Methodiek en verantwoording

De cijfers uit dit marktonderzoek zijn tot stand gekomen door een grootschalige onderzoek onder het Multiscope online consumentenpanel, waarbij in totaal 1.010 leden het onderzoek volledig hebben ingevuld. Het onderzoek is representatief voor de online populatie.

Over Multiscope

Multiscope is specialist op het gebied van online marktonderzoek. Onze diensten brengen voor opdrachtgevers de behoeften, wensen en meningen van de doelgroep in kaart. Dit kan met marktcijfers, het consumentenpanel, B2B panel en software voor online marktonderzoek.


Mis geen enkel persbericht

Ontvang persberichten voortaan per mail
Inschrijven op nieuwsbrief
Abonneer op nieuwsfeed
Inschrijven op nieuwsbrief

Bezoek ook:

Archief

- 2017

- 2016

+ 2015

+ 2014

+ 2013

+ 2012

+ 2011

+ 2010

+ 2009

+ 2008

+ 2007

+ 2006

+ 2005

+ 2004

+ 2003

+ 2002

+ 2001

+ 2000


                   Smart Media Monitor 2017: Digitaal mediagebruik in Nederland