Inloggen: | Panellid

Vier op de tien huishoudens kijken uitgesteld tv

’s-Hertogenbosch – 21 januari – Uitgesteld tv kijken is populair in Nederland. Een groot deel van de huishoudens kijkt tv-programma’s (terug) via on demand platforms. NPO.nl (voorheen Uitzending Gemist) is het meest populair, gevolgd door RTL XL, Kijk.nl en NLziet. Dit blijkt uit cijfers van de Smart Electronics Monitor; een marktonderzoek van Multiscope onder 6.500 Nederlanders.

NPO.nl is onbetwiste marktleider

Bijna vier op de tien Nederlandse huishoudens (39%) kijken uitgesteld tv via on demand platforms van de publieke omroep en commerciële zenders. NPO.nl heeft de meeste kijkers (36%). Daarna volgen RTL XL (16%), Kijk.nl (5%) en NLziet (1%). Meer dan de helft van de gebruikers van deze platforms kijkt ongeveer 3 uur per week uitgesteld tv. De andere helft van de gebruikers kijkt minder dan één keer per week.

RTL XL kijkers: jonge vrouwen

De verhouding tussen mannen en vrouwen is bij de NPO.nl-gebruikers min of meer in evenwicht. RTL XL en Kijk.nl hebben meer vrouwelijke kijkers; bijna zes op de tien. Daarnaast trekt vooral RTL XL veel jonge kijkers. Ongeveer de helft (46%) is tussen de 18 en 35 jaar. Van de NPO.nl-kijkers is slechts 33% tussen de 18 en 35 jaar.

Niet alleen via tv-scherm

NPO.nl wordt ruim 40% van de tijd via het tv-scherm bekeken. RTL XL en Kijk.nl bekijkt men minder via het tv-scherm (30% van de tijd) en vaker via schermen van andere devices. Vooral de tablet en smartphone zijn populaire schermen bij kijkers van RTL XL en Kijk.nl.

Methodiek en verantwoording

De resultaten uit dit persbericht komen uit de Smart Electronics Monitor en zijn tot stand gekomen door een grootschalig onderzoek onder het Multiscope online consumentenpanel, waarbij in totaal 6.536 respondenten het onderzoek volledig hebben ingevuld.

Meer weten over de Smart Electronics Monitor?

De Smart Electronics Monitor is het onderzoek naar slimme elektronica en mediadiensten. Het ruim 80 pagina's tellende rapport geeft inzicht in consumentengedrag, gebruikersprofielen, huidige ontwikkelingen en trends van onder andere smart tv’s, mediaspelers, gameconsoles, video on demand diensten, muziekstreamingsdiensten, uitgesteld tv kijken en e-readerplatforms. Voor meer informatie of vragen over de Smart Electronics Monitor kunt u contact opnemen met Christophe Renders (073-6212122 of christophe@multiscope.nl).

Over Multiscope

Multiscope is specialist op het gebied van online marktonderzoek. Onze diensten brengen voor opdrachtgevers de behoeften, wensen en meningen van de doelgroep in kaart. Dit kan met marktcijfers, het consumentenpanel, B2B panel en software voor online marktonderzoek.


Mis geen enkel persbericht

Ontvang persberichten voortaan per mail
Inschrijven op nieuwsbrief
Abonneer op nieuwsfeed
Inschrijven op nieuwsbrief

Bezoek ook:

Archief

- 2017

- 2016

+ 2015

+ 2014

+ 2013

+ 2012

+ 2011

+ 2010

+ 2009

+ 2008

+ 2007

+ 2006

+ 2005

+ 2004

+ 2003

+ 2002

+ 2001

+ 2000


                   Smart Media Monitor 2017: Digitaal mediagebruik in Nederland