Inloggen: | Panellid

Weblog

Vier handige tips voor concurrentieonderzoek

Tjitske Boots | 24 Augustus 2015 | Concurrentieonderzoek  | 

Wie zijn uw concurrenten? En hoe kunt u ondanks die concurrentie toch goed inspelen op de huidige markt? Wat zijn uw sterke punten ten opzichte van uw concurrenten? Wanneer u dit soort vragen heeft, voer dan een concurrentieonderzoek uit. Voor het uitvoeren van een goed concurrentieonderzoek hebben we een aantal tips voor u.

1. Combineer deskresearch met marktonderzoek
Bij het uitvoeren van concurrentieonderzoek wordt al snel gedacht aan deskresearch, maar marktonderzoek kan ook waardevolle informatie opleveren. Voor het succes van uw dienst of product is het immers vooral belangrijk wat het beeld en de ideeën van uw potentiële klanten zijn over u en uw concurrenten. De ideale manier om hierachter te komen, is door middel van marktonderzoek.

2. Vraag het de doelgroep
Vindt u het lastig om uw belangrijkste concurrenten te bepalen? Waarschijnlijk heeft u zelf al wel een idee wie uw concurrenten zijn, maar het kan natuurlijk dat deze lijst niet compleet is. Vergeet u een concurrent? Om er zeker van te zijn dat dit niet het geval is, kunt u uw doelgroep om input vragen. Wie zien zij als uw belangrijkste concurrenten? Op deze manier krijgt u al snel een complete lijst met al uw mogelijke concurrenten.

3. Denk ‘out-of-the-box’
U wilt natuurlijk dat uw marketingstrategie zo effectief mogelijk is. Daarvoor is het van belang dat u een compleet beeld heeft van het speelveld waarbinnen uw product of dienst zich begeeft. Wanneer u een lijst met concurrenten opstelt, denk dan niet alleen aan de voor de hand liggende concurrenten uit uw eigen productcategorie. Heeft u daarbuiten ook concurrenten? Hotels hebben bijvoorbeeld tegenwoordig naast andere hotelketens ook Airbnb als concurrent. Aan dit soort concurrenten denkt u niet direct, maar ze zijn wel belangrijk voor het bepalen van uw positie in de markt. Wilt u hierop bruikbare input? Vraag dan bijvoorbeeld niet “Welke hotels kent u?”, maar “Waar overnacht u?” Zo houdt u de vraag zo breed mogelijk.

4. Lees de weblogs met tips van Multiscope
Inhoudelijk kan een concurrentieonderzoek gaan over diverse onderwerpen, zoals uw naamsbekendheid, uw positie in de markt of de aankoopintentie van potentiële klanten. Wilt u een goed concurrentieonderzoek uitvoeren? Lees dan de tips in onze weblog over de verschillende typen onderzoek, zoals naamsbekendheid en positionering.

Wilt u meer informatie of wilt u een concurrentieonderzoek laten uitvoeren? Multiscope helpt u hier graag mee. Neem contact op met Multiscope (verkoop@multiscope.nl of 073-6212122) of vraag direct een offerte aan.


Reageer

:
:
:
 
  

* = verplicht veld. Uw e-mail adres wordt niet getoond in de reactie.
Wij valideren uw eerste reactie op dit weblog voordat we hem plaatsen. Iedere volgende reactie plaatsen we daarna direct zonder validatie.
Abonneer op nieuwsfeed
Inschrijven op nieuwsbrief

December 2018

Ma Di Wo Do Vr Za Zo
«    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

                         Ben jij onze nieuwe Junior Marktonderzoeker?