Inloggen: | Panellid

Weblog

Vijf tips voor naamsbekendheidonderzoek

Bart Roozen | 23 Juni 2015 | Media & Entertainment, Marketing & Marktonderzoek, Naamsbekendheid  | 

Naamsbekendheid is vaak de eerste stap om producten of diensten succesvol aan de man te kunnen brengen. Belangrijk dus om te weten welk deel van uw doelgroep uw naam of merk kent. Ook het effect van marketingcampagnes is vaak uit te drukken in (stijging van) naamsbekendheid. Meten dus!
We geven graag vijf tips waar u uw voordeel mee kunt doen:

1. Kies de juiste doelgroep.
Het lijkt logisch, maar toch vaak een valkuil: een hoge naamsbekendheid wensen bij iedereen. En dus ook de naamsbekendheid meten onder een (te) brede doelgroep. Beperk u dus tot uw echte doelgroep. Ofwel: de groep waar u uw marketing-inspanningen op richt. Heel concreet: mannen van 20 tot 40 jaar of autobezitters uit de Randstad.

2. Stel de juiste vraag.
Er zijn meerdere niveaus van naamsbekendheid. De naam (of het merk) waar men als allereerste aan denkt binnen een productgroep noemen we ‘Top of mind’ bekendheid. De spontane bekendheid is het % van je doelgroep dat uw naam / merk spontaan noemt (dus dat kan ook als tweede of derde zijn). De geholpen bekendheid (of totale bekendheid) is het deel van de doelgroep dat uw merk / naam ‘herkent’ uit een lijst met merknamen of logo’s. Wanneer u een merknaam voorlegt (met de vraag ‘kent u deze?’) is het altijd handig om direct ook de belangrijkste concurrenten mee te nemen. Met deze benchmark ziet u direct uw positie ten opzichte van de concurrentie.

3. Toon op de juiste manier
Bij het meten van (geholpen) naamsbekendheid geeft de respondent aan welke merken / namen hij kent (meestal uit een rijtje inclusief concurrenten). Denk hierbij goed na of het tonen van alleen een naam voldoende is. Wellicht is het handig om ook logo’s te tonen. Bijvoorbeeld bij FMCG producten kan het zijn dat de merkbekendheid op basis van een naam + logo (of zelfs een productshot) relevanter is dan enkel de naam.

4. Stel vervolgvragen
Naast de naamsbekendheid kan het relevant zijn om ook een laagje dieper te gaan. Denk hierbij aan mate van bekendheid (kennen ze alleen de naam, of heeft men het product wel eens gebruikt?), mate van overwegen, aankoopintentie of eerdere aankopen.

5. Meet marketing-inspanningen
Als de doelgroep uw naam kent, waarvan dan eigenlijk? Komt dit uit een van uw marketinginspanningen (zoals een online campagne) of wellicht uit onverwachte bronnen zoals via social media of door een nieuwsbericht? Met name voor nog relatief onbekende merken, producten of diensten kan dit relevant zijn; bij langer bestaande merken weten consumenten vaak niet meer precies waarvan ze een naam of product kennen.

Heeft u meer vragen, wilt u graag hulp of wilt u een naamsbekendheidonderzoek uitvoeren? Multiscope helpt u graag verder. Neem voor meer informatie contact op met Multiscope (verkoop@multiscope.nl of 073-6212122) of vraag direct een offerte aan.


Reageer

:
:
:
 
  

* = verplicht veld. Uw e-mail adres wordt niet getoond in de reactie.
Wij valideren uw eerste reactie op dit weblog voordat we hem plaatsen. Iedere volgende reactie plaatsen we daarna direct zonder validatie.
Abonneer op nieuwsfeed
Inschrijven op nieuwsbrief

Mei 2018

Ma Di Wo Do Vr Za Zo
«    
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

                         Ben jij onze nieuwe Junior Marktonderzoeker?