Inloggen: | Panellid

Wat voor app-gebruiker ben jij?

's-Hertogenbosch - 4 juli 2013. De smartphone is voor steeds meer mensen een onmisbare gadget in het dagelijks leven. Een derde van de Nederlanders heeft zijn smartphone zelfs de hele dag binnen handbereik en gebruikt hem continu. Daarnaast checkt 29% zeker ieder uur even zijn telefoon. Dit blijkt uit onderzoek onder ruim 1.100 Nederlandse smartphone-gebruikers door onderzoeksbureau Multiscope.

Gebruikersprofielen

94% van de smartphone-gebruikers heeft minimaal 1 app die hij dagelijks gebruikt. Nederlandse app-gebruikers zijn in 6 groepen in te delen:

Impulsieve Apper (6%) - Heeft vaak meer dan 50 apps op zijn telefoon staan en gebruikt deze de hele dag door. Gaat actief op zoek naar nieuwe apps en downloadt impulsief. Ontdekt in zijn omgeving als eerste de nieuwste apps. Ordent deze nauwelijks in mapjes en verwijdert bijna nooit ongebruikte apps. Is zeer geïnteresseerd in nieuwe technische ontwikkelingen en deelt dat graag met anderen. Relatief vaak een man.
Sociale Weetgraag (18%) - Gebruikt zijn apps vooral om te delen en volgen via social media. Facebook en Whatsapp zijn voor hem onmisbaar. Heeft zijn smartphone altijd binnen handbereik. Brengt structuur aan in apps en verwijdert apps die hij niet meer gebruikt. Wordt meestal door zijn omgeving gewezen op nieuwe apps, maar zoekt zelf ook af en toe.
Jonge Jolige (8%) - Heeft relatief veel apps voor vermaak op zijn telefoon. Een app als Wordfeud is relatief vaak onmisbaar. Kijkt minimaal 1 keer per uur op zijn telefoon. Verwijdert ongebruikte apps, maar brengt apps nauwelijks onder in mapjes. Volgt meestal anderen bij het uitproberen van nieuwe apps.
Zekere Zakenman (24%) - Zoekt zelf actief naar nieuwe apps en downloadt deze bewust. Een app om zijn e-mail te lezen is onmisbaar. Heeft redelijk veel apps en die staan netjes gestructureerd in mappen. Kijkt ieder uur wel even op zijn telefoon. Is vaak hoger opgeleid en heeft veel interesse in digitale ontwikkelingen. Opvallend vaak een mannelijke iPhone gebruiker.
Afwachtende Volger (24%) - Volgt vooral tips van anderen op bij het downloaden van nieuwe apps. Zoekt zelf alleen apps als er directe aanleiding voor is en maakt een zorgvuldige afweging om een app wel of niet te downloaden. Checkt ieder uur wel een keer zijn telefoon. Heeft relatief weinig apps en daardoor geen behoefte aan structuur.
Traditionele Beller (20%) - Gebruikt de telefoon slechts een paar keer per dag. Heeft gemiddeld slechts enkele apps geïnstalleerd waarvan er maar ongeveer 2 dagelijks gebruikt worden. Vindt geen enkele app onmisbaar en hoort zelden iets over nieuwe apps. Is daardoor ook afwachtend en terughoudend bij het downloaden van nieuwe apps. De Traditionele Beller is relatief vaak een oudere vrouw.

Facebook en Whatsapp onmisbaar

Facebook en Whatsapp zijn de meest onmisbare apps. Van de Sociale Weetgragen kan zelfs meer dan de helft niet zonder de Facebook-app. Zekere Zakenmannen kunnen vooral niet zonder een app om hun e-mail bij te houden. Voor 48% van de Traditionele Bellers is geen enkele app onmisbaar.

Afwachtende Volger is zuinig

Gemiddeld is men bereid maximaal €2,65 te betalen voor een app. Afwachtende Volgers zijn het zuinigst met aanschaffen van apps. Zij willen slechts €1,60 betalen en 54% downloadt het liefst alleen gratis apps. Zekere Zakenmannen zijn het vaakst (72%) bereid te betalen voor apps. De Jonge Joligen zijn het minst gefocust op prijs. Zij betalen maximaal €5,30 voor een app.

Methodiek en verantwoording

De cijfers uit dit marktonderzoek zijn tot stand gekomen door een grootschalige peiling onder het Multiscope online consumentenpanel, waarbij ruim 1.100 smartphonegebruikers het onderzoek volledig hebben ingevuld.

Over Multiscope

Multiscope is toonaangevend op het gebied van online marktonderzoekpanels. Het bedrijf voert landelijk representatief marktonderzoek uit via haar consumentenpanel (140.000+ leden), B2B panel (70.000+ leden) en een zevental gespecialiseerde doelgroepenpanels. Tevens ondersteunt Multiscope opdrachtgevers met de opbouw, beheer en exploitatie van eigen panels en levert het software voor online markonderzoek. Daarnaast loopt Multiscope voorop op het terrein van social media research. Met Momentum levert Multiscope een tool waarmee data uit social media verzameld, geanalyseerd en gerapporteerd wordt.





Mis geen enkel persbericht

Ontvang persberichten voortaan per mail
Inschrijven op nieuwsbrief
Abonneer op nieuwsfeed
Inschrijven op nieuwsbrief

Bezoek ook:

Archief

- 2017

+ 2016

+ 2015

+ 2014

- 2013

+ 2012

+ 2011

+ 2010

+ 2009

+ 2008

+ 2007

+ 2006

+ 2005

+ 2004

+ 2003

+ 2002

+ 2001

+ 2000


                   Smart Media Monitor 2017: Digitaal mediagebruik in Nederland