Inloggen: | Panellid

Nederlanders ergeren zich op vakantie

’s-Hertogenbosch – 26 mei 2015. De zomervakantie is voor Nederlanders niet alleen ontspanning en plezier. Ergernissen tijdens vakantie komen regelmatig voor. Vier op de tien vakantiegangers heeft zelfs weleens een mislukte vakantie meegemaakt. Deze worden vooral veroorzaakt door een tegenvallende accommodatie of reis. Desondanks gaan we graag op vakantie. Slechts 13% is de afgelopen vijf jaar niet op zomervakantie geweest. Dit blijkt uit marktonderzoek van onderzoeksbureau Multiscope onder 1.151 Nederlandse consumenten.

Accommodatie of reis zorgt voor mislukte vakantie

De oorzaak van 44% van de mislukte vakanties ligt vaak aan een tegenvallende accommodatie of reis. Slecht weer veroorzaakt een kwart van de mislukte vakanties. Daarnaast zorgt ruzie of irritatie met het reisgezelschap (17%) en ziekte op vakantie (12%) voor vakanties die in het water vallen. Ondanks dat een mislukte vakantie altijd op de loer ligt, is de helft van de Nederlandse consumenten de afgelopen vijf jaar elk jaar met zomervakantie geweest. Slechts 13% heeft de afgelopen vijf jaar geen enkele keer de koffers gepakt rondom de zomer. De belangrijkste redenen om vakantie te laten schieten zijn geld- of tijdgebrek en persoonlijke omstandigheden, zoals ziekte. Slechts een enkeling heeft gewoonweg geen behoefte of zin om op vakantie te gaan.

Drukte en rijgedrag zorgt voor frustratie tijdens reis

De helft van de vakantiegangers gaat met de auto op reis. Voor 60% van deze vakantiegangers is er tijdens de reis sprake van frustratie. De grootste frustraties zijn drukte of files (28%), rijgedrag van andere weggebruikers (21%) en wegwerkzaamheden (17%). Gelukkig is er onderling weinig frustratie. Slechts 13% heeft onderweg onenigheid binnen het reisgezelschap. In 4 op de 10 gevallen zijn de kinderen op de achterbank hiervan de oorzaak.

Autoreis ergernissen
Klik op de afbeelding voor het originele formaat

Weer, taal en mentaliteit zijn grote ergernissen

Naast Nederland zijn de populairste vakantielanden Frankrijk, Spanje en Duitsland. Vakantie in deze landen heeft ook zijn mindere kanten. De grootste ergernis in Frankrijk is de taalbarrière (28%). Frans vindt men een lastige taal en Fransen kunnen of willen geen Engels spreken. Daarnaast hekelen vakantiegangers in Frankrijk de mentaliteit van de Fransen (10%). Het weer is voor vakantie in Nederland (59%) en Duitsland (10%) een ergernis. Daarnaast vindt de vakantieganger Nederland duur (8%) en druk (7%). Over Spanje klagen we over de afstand (8%), de taal (7%), de mentaliteit (5%) en de hitte (4%).

Methodiek en verantwoording

De cijfers uit dit marktonderzoek zijn tot stand gekomen door een grootschalig onderzoek onder het Multiscope online consumentenpanel, waarbij in totaal 1.151 leden het onderzoek volledig hebben ingevuld. Hiervan gingen 1.002 leden het afgelopen jaar rondom de zomer met vakantie (87%). Het onderzoek is representatief voor de online populatie.

Over Multiscope

Multiscope is toonaangevend op het gebied van online marktonderzoek. De diensten van Multiscope brengen voor opdrachtgevers de behoeften, wensen en meningen van de doelgroep in kaart. Dit kan met het consumentenpanel, B2B panel, Multiscope Themarapporten en software voor online marktonderzoek (Socratos) en social media research (Momentum).

Mis geen enkel persbericht

Ontvang persberichten voortaan per mail
Inschrijven op nieuwsbrief
Abonneer op nieuwsfeed
Inschrijven op nieuwsbrief

Bezoek ook:

Archief

- 2017

+ 2016

- 2015

+ 2014

+ 2013

+ 2012

+ 2011

+ 2010

+ 2009

+ 2008

+ 2007

+ 2006

+ 2005

+ 2004

+ 2003

+ 2002

+ 2001

+ 2000


                   Smart Media Monitor 2017: Digitaal mediagebruik in Nederland